TV4 och Expressen satsar på gemensam sportkanal

TV4 blir ny delägare i SPORT-Expressen, som ska utvecklas till Sveriges ledande sportkanal. Tack vare samarbetet med TV4 får SPORT-Expressen tillgång till fler attraktiva tv-rättigheter. SPORT-Expressen började sända i mars 2005 och redan är en etablerad tv-kanal som distribueras av samtliga stora tv-operatörer. SPORT-Expressen och TV4 har tidigare samarbetat kring bland annat Spanska Cupen i fotboll och Wimbledon i tennis. Den nya samägda SPORT-Expressen startar sina sändningar den 1 juni i år. Jan Scherman, vd för TV4: - Det här är en mycket bra affär eftersom vi nu kommer att kunna utnyttja våra omfattande rättighetspaket på ett mycket mer effektivt sätt. SPORT-Expressen blir ett viktigt tillskott till TV4:s framgångsrika bukett av nya kanaler vilket skapar rätt förutsättningar för ytterligare distribution. Bengt Ottosson, vd för Expressen: - SPORT-Expressen har snabbt etablerat sig på tv-marknaden. Vi tar nu ett steg för att stärka kanalen ytterligare och kommer nu att erbjuda tittarna ett ännu bättre innehåll. Kanalen var Expressens första stora tv-projekt, det är ett gott betyg att TV4 tror på satsningen och vill bli delägare. Samarbetet innebär bland annat: SPORT-Expressen efterhandssänder i sommar flera matcher från fotbolls-VM. SPORT-Expressen och TV4 Sporten samarbetar om nyhetsbilder. SPORT-Expressen och TV4 Plus har säkrat rättigheterna till allsvenskan och kvalserien i ishockey de närmaste tre åren och kommer tillsammans att visa cirka 70 matcher per säsong. SPORT-Expressen kommer också att visa matcher från de kommande stora mästerskapen i handboll, evenemang som också direktsänds i TV4 och TV4 Plus. Hans Pekkari, sportchef på TV4: - Tack vare samarbetet med SPORT-Expressen kommer vi att kunna använda våra starka sportevenemang ännu bättre, vilket innebär att våra tittare får tillgång till ännu mer bra sport. Vi kommer tillsammans att kunna skapa en kanal med ett utbud som idag har en stor och tydlig efterfrågan hos den svenska sportpubliken. Otto Sjöberg, chefredaktör för Expressen: - SPORT-Expressen har stärkt tidningen Expressens position inom sportjournalistik, det är spännande att två stora sportredaktioner på TV4 och Expressen nu står bakom tv-kanalen. AB SportExpress är idag ett helägt dotterbolag till AB Kvällstidningen Expressen, men kommer nu att ägas till 51 procent av TV4 AB. Affären påverkar TV4:s resultat för 2006 marginellt. Expressen och TV4 har i avtal reglerat hur samarbetet ska skötas i praktiken. Ledning och redaktion kvarstår i Expressens lokaler. VD för kanalen är Magnus Malmros. Vid frågor kontakta Johan Winlund (Informatör TV4) 070-266 27 14, Bengt Ottosson (VD Expressen) 08-738 35 96, Magnus Malmros (VD SPORT-Expressen) 08-738 37 07

• Massmedia