Twilfit redovisar kraftig resultatförbättring

-Jag är väldigt glad och stolt över det resultat som Twilfit levererat för 2015. Det visar att vi vänt en trend och nu är ett lönsamt bolag med en stark tillväxt. Året var tufft för detaljhandeln med en stark US-dollar, som gjorde våra inköp avsevärt dyrare. Att då kunna prestera en försäljningsökning med 8% på jämförbara butiker och en kraftig resultatförbättring är vi väldigt nöjda med.

Kajsa Claesson, VD Twilfit AB berättar om det ekonomiska resultatet för 2015.

Ekonomisk utveckling under 2015

Twilfit har en positiv utveckling och tog under året marknadsandelar i segmentet underkläder. 2015 var ett år där många förändringar genomfördes bl a med helt ny ledningsgrupp, nytt butikskoncept och nytt uttryck i marknadsföringen. Tydliga mål som hela organisationen förstår och står bakom, samt fokus på kund och försäljning är det som gjort skillnad.

”– 2015 var ett mycket spännande år för oss. Vi öppnade 2 nya butiker; Mall of Scandinavia/ Solna och Kupolen/ Borlänge, samt två butiker stängdes. Under året har vi arbetat intensivt för att uppdatera befintliga butikers uttryck. Vi ökade försäljningen med 8procent och fortsatte ta marknadsandelar på en mycket konkurrensutsatt marknad. Stark försäljningstillväxt och god kostnadskontroll gjorde att årets resultat efter skatt blev 5,7 miljoner kronor vilket är en kraftig resultatförbättring mot tidigare år.” säger Kajsa Claesson, VD Twilfit AB

Omsättning

Twilfits omsättning uppgick under året till 343MSEK, och har sedan 2007 ökat med över 100 miljoner kronor (+45%)

Utsikter för år 2016

Twilfits försäljningsfokus och tillväxtstrategi har möjliggjort en förändring det senaste året. Nu fortsätter vi att utveckla vårt erbjudande och ser med tillförsikt fram emot ett spännande 2016. Med starka varumärken, utvecklat sortiment och nytt butikskoncept når Twilfit nya modeintresserade kunder.

Twilfit planerar att växa på jämförbara enheter, med nya etableringar och online. Nu i dagarna öppnas en butik på Grand Samarkand i Växjö och härnäst i Liljeholmens Galleria i Stockholm. Där det finns utrymme för nya butiksetableringar vill Twilfit synas och letar aktivt efter rätt lägen.

För 2016 ser Twilfit många möjligheter, men är också väl medvetna om de utmaningar som finns. Det finns en stor potential. Genom att stärka relationen med kunden, föryngra varumärket och utveckla varumärkets position tar vi oss framåt. Vi ser över vår digitala närvaro, arbetar vidare med vårt butikskoncept och ser över sortimentet med fokus på att attrahera nya kunder. Twilfits position som ledande underklädeskedja kommer att stärkas. Vi lever upp till vår vision att Twilfit ger kvinnor bra självförtroende.

Vid finansiella frågor, kontakta:

Tommy Wahlberg
CFO Twilfit AB
E-mail: tommy.wahlberg@twilfit.se

• Design

• årets resultat

Hos Twilfit finns underkläder för alla kvinnor och alla tillfällen. Klassiskt och kvinnligt, modernt och funktionellt. Här hittar du vår egen kollektion tillsammans med välkända varumärken. Vi är övertygade om att rätt underkläder bidrar till ökat välbefinnande och bättre självkänsla. Förutom BH och trosor finns även strumpor, nattplagg, badplagg samt sköna sport- och casualplagg i sortimentet. Hos Twilfit ska det vara lätt och okomplicerat att prova, enkelt att få expertishjälp och roligt att handla.

1922 öppnade vi vår första butik på Nybrogatan i Stockholm och det är fortfarande en av våra största butiker.Ända sedan dess har Twilfit försett den svenska kvinnan med rätt underkläder, så väl beträffande storlek som modegrad. I en tid när de flesta stora kedjor erbjuder ett brett och ständigt uppdaterat utbud adderar vi dessutom expertisen och servicekänslan. Vår affärsidé är att med hög servicenivå i en inspirerande butiksmiljö erbjuda prisvärda, funktionella och sensuella nära kroppen produkter för välbefinnande till kvalitets- och modemedvetna kvinnor. Twilfit har idag mer än 50 butiker runt om i Sverige. För mer information, besök www.twilfit.se.