Daniel Kvist vann kvaltävlingen till Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Foto: Evelina Carborn.

Daniel Kvist vann kvaltävling till Yrkes-SM i Skövde

Idag avgjordes den andra kvaltävlingen till Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Tävlingen som hölls i Skövde var den andra av tre och dagens vinnare blev Daniel Kvist med 126 poäng. Daniel går sista året på Vreta utbildningscenter inriktning transport och har i och med segern idag kvalificerat sig till Yrkes-SM i Helsingborg 2020. På andra plats kom Viktor Gunnarsson, Viskastrandsgymnasiet i Borås, fem poäng efter Daniel med 121 poäng.

På en hedrande tredje plats placerade sig Benjamin Hansson från Lindeskolan i Lindesberg med 114 poäng. En resultatlista med samtliga tävlande finns bifogat detta pressmeddelande.

Vi ställde den vanliga ”vinnarfrågan” till Daniel:

Hur känns det?

– Nu känns det jättebra! Jag tyckte att det gick lite från och till under dagen så jag trodde inte jag skulle vinna.

Varför tror du att du vann?

– Jag går på en jättebra utbildning. Det är den bästa skolan man kan tänka sig. Sen skulle jag säga att jag har min familj att tacka. Min pappa har ett åkeri så jag är på sätt och vis uppväxt med detta. Man kan nästan säga att jag tränat sen jag va liten, säger en glad Daniel Kvist.

TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, en organisation med arbetsgivare och fackförbund inom transportsektorn, får hela tiden rapporter om att branschen söker efter fler och fler duktiga yrkeschaufförer.

– Genom tävlingar i transportteknik vill vi inspirera ungdomar inte minst tjejer till ett yrkesval med stora möjligheter, både vad det gäller arbetstillfällen och framtida utveckling, och samtidigt höja statusen på transportarbeten. Det ställs höga krav på förarnas yrkesskicklighet, något som på våra tävlingar visas upp av alla duktiga tävlande, säger Sigalit Slutbäck, VD på TYA.

Huvudpartner är Volvo Lastvagnar som ser till att tävlingarna kan genomföras med toppmoderna och ändamålsenliga fordon.

Resultatlista och några foton är bifogade detta pressmeddelande.

Kontakta oss gärna för kontaktuppgifter till vinnaren samt ytterligare information eller material.

Sara Blomgren, tävlingsansvarig

Telefon: 08-734 52 21, 072-536 52 21 eller e-post: sara.blomgren@tya.se