Kvaltävling till Yrkes-SM för unga lastbilsförare i Göteborg 13 oktober

Kvaltävling till Yrkes-SM för unga lastbilsförare i Göteborg 13 oktober

På torsdag den 13 oktober är det dags för SM-kvaltävling i transportteknik för unga lastbilsförare. Deltagarna kommer från gymnasieskolornas fordonsprogram, inriktning transport västra Sverige. Tävlingen i Göteborg är den fjärde av sammanlagt fem kvaltävlingar där vinnaren från varje tävling går vidare till Yrkes-SM som arrangeras i Uppsala 2018.

Värd för torsdagens kvaltävling i Göteborg är MTG – Motorbranschens Tekniska Gymnasium och tävlingen äger rum på Otto Elanders gata 4 i Västra Frölunda. Aktiviteterna startar klockan 08.00 och pågår till ca 17.00 på torsdag den 13 oktober.

Intresset för kvaltävlingarna har under många år varit stort i hela landet. Elever från ett 50-tal av landets gymnasieskolor deltar varje år. Tävlingarna speglar en yrkesförares vardag och innehåller praktiska moment som precisionskörning med lastbil och truck men också teoretiska moment av varierande slag. Varje kvaltävling består av cirka 20 tävlande.

Arrangör är TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, som är en paraplyorganisation med både arbetsgivare och fackförbund inom transportsektorn som medlemmar.

– Genom tävlingar i transportteknik vill vi inspirera unga killar och inte minst tjejer till ett bra och utmanande yrkesval och samtidigt höja statusen på transportarbeten. Det ställs höga krav på förarnas yrkesskicklighet, något som på våra tävlingar visas upp av alla duktiga tävlande, säger Mikke Roslund, projektledare för kvaltävlingarna på TYA.

I samband med kvaltävlingen i Göteborg så samlar tävlingen även lokala företag, elever från omkringliggande grundskolor och representanter från fordonsprogrammets inriktning transport.

Partners till kvaltävlingarna är Volvo Lastvagnar som tillsammans med Toyota Material Handling ser till att tävlingarna kan genomföras med toppmoderna och ändamålsenliga fordon:

– Vi är mycket positiva till aktiviteter som inspirerar unga människor till ett bra och spännande yrkesval, samtidigt som det ger transportbranschen välutbildade förare med respekt för både trafiksäkerhet och miljö. Bra förare är avgörande för åkeriernas lönsamhet och vi är övertygade om att TYAs tävlingar för unga blivande lastbilsförare på sikt också bidrar till att göra yrket attraktivt, säger Jan Strandhede PR- och informationsansvarig på Volvo Lastvagnar Sverige.

Övrig partner som bidrar till kvaltävlingarna till Yrkes-SM är Trygg-Hansa.

Besök gärna våra partners webbsidor.

Sociala medier
Besök oss gärna på Facebooksidan: http://www.facebook.se/yrkesforare och webbsida: www.bliyrkesforare.nu. Vi håller båda uppdaterade med tävlingsresultat och bilder från tävlingarna. Tveka heller inte att kontakta oss på TYA för ytterligare information.

Besöka tävlingen
Välkomna till tävlingsområdet på adress: Otto Elanders gata 4 i Västra Frölunda. TYA och MTG - Motorbranschens Tekniska Gymnasium ser fram emot att få träffa er och presentera våra duktiga ungdomar under tävlingsdagen.

I Göteborg tävlar elever från följande orter:

• Ucklum
  • Kungälv
  • Kållekärr
  • Strömstad
  • Hedekas
  • Timmersdala
  • Hjo
  • Länghem
  • Mjölbäck
  • Säffle
  • Värmlands Nysäter
  • Kungälv
  • Surte
  • Lundsbrunn
  • Boxholm
  • Nässjö
  • Vara

För mer information om namn på de tävlande och skola – se bifogad deltagarlista.

Kontaktpersoner:
Sara Blomgren, tävlingsansvarig
Telefon: 08-734 52 21, 072-536 52 21 eller e-post: sara.blomgren@tya.se

Mikke Roslund, projektledare
Telefon: 08-734 52 86, 070-734 50 16 eller e-post: mikke.roslund@tya.se

Presstjänst
Skoltävlingarnas presstjänst kan hjälpa till med bilder på specifika tävlanden samt kontaktuppgifter till eleverna. Telefon: 070-532 52 25 eller e-post: mikael.enbom@tya.se