Final för framtidens VA-medarbetare

Final för framtidens VA-medarbetare

Fotograf: Cecilia Österberg, Exray

Tyréns sponsrar Juniorvattenpriset, en internationell tävling där ungdomar från hela världen deltar med projekt som handlar om vatten och miljö.

Emma Högström och Josefin Pettersson från Polhemsgymnasiet i Göteborg representerade Sverige i den internationella finalen under World Water Week i Stockholm den 21-17 augusti. Emma och Josefin hade i sitt projekt utvecklat Langena, en flaska av miljövänlig majsplast vars fyrkantiga form gör att man kan transportera 78 % mer vatten i varje last.

Den internationella tävlingen vanns av amerikanska Alison Bick som efter fyra års arbete har utvecklat en mycket kostnadseffektiv metod att mäta bakteriehalter i vatten – med hjälp av en mobiltelefon. Läs mer om Alison Bicks projekt på hemsidan för Stockholm International Water Institute.

Birgitta Olofsson, vice VD på Tyréns var med under prisceremonin:

- Rent dricksvatten är världens viktigaste livsmedel och absolut nödvändigt för vårt samhälle. Bra avloppshantering för att minska miljöpåverkan och spridning av smitta krävs för att framtida generationer ska kunna leva på jorden. För att klara dessa utmaningar och skapa goda livsbetingelser krävs många duktiga VA-medarbetare med nya fräscha idéer såväl i Sverige som utomlands. Att sponsra juniorvattenpriset ser vi på Tyréns som en möjlighet att bidra till framtida kreativa VA-medarbetare.

Läs om Tyréns kompetenser inom området Vatten