Framtidens Slussen

Framtidens Slussen

Idag öppnar utställningen om framtidens Slussen på Sjömanshemmet, Peter Myndes Backe 3 i Stockholm för allmänheten och pågår till den 19 juni. Från Tyréns deltar kompetenser inom trafik, miljö, geoteknik, vatten med flera i planarbetet.

Programkraven för en ny utformning av Slussen har varit att förbättra kapacitet och byten för busstrafiken, inte ge mer plats åt biltrafiken än vad tillfarterna medger, göra gång- och cykelförbindelserna säkra och tillgängliga för alla och förbättra regleringen av Mälaren.

Tyréns trafikavdelning ingick i det arbetslag bestående av arkitekter och landskapsarkitekter från Nyréns samt konstruktörer från ELU som 2004 vann utformningstävlingen "Nya Slussen". Sedan dess har förslaget bearbetats i olika omgångar och under våren 2008 hade Tyréns i uppdrag att detaljstudera trafikutformningen och tillsammans med staden och SL låsa fast gatustrukturer, terminalytor och andra viktiga trafikförutsättningar som underlag till det fortsatta detaljplanearbetet och nya parallella arkitektuppdrag.

Under 2009 togs samrådsunderlag till aktuellt planförslag tillsammans med Foster + Partners i London samt Berg Arkitektkontor fram. I början av 2010 hölls ett plansamråd och därefter har Tyréns jobbat tillsammans med arkitekter och övriga konsulter med att bearbeta och förändra planförslaget.

Foto: Foster + Partners och Berg Arkitektkontor