Hur fraktar man ett vindkraftverk?

Hur fraktar man ett vindkraftverk?

Hur transporterar man uppemot 40 meter långa rotorblad? Att bygga ett vindkraftverk handlar mycket om logistik och en transportanalys är till stor hjälp. För en av världens största vindkraftparker, Markbygden utanför Piteå, förs diskussioner om att bygga en fabrik för tillverkning av betongssegmenten.

På de platser där vindkrafttornen placeras finns det ofta inga vägar alls, utan man måste bygga transportvägar för att kunna transportera alla de delar som ett torn består av. Ett torn som är 101 meter högt kan bestå av 40-talet betongsegment som väger upp till 50 ton och som staplas på varandra. Här handlar det om att rätt del kommer till platsen för vindkrafttornet vid rätt tillfälle. Tyréns utför bland annat trafikutredningar och analyser för de speciella förutsättningar som är kring ett vindkraftverk. Det kan vara en helt ny väg – eller till och med en helt ny fabrik.

I Markbygden som ligger utanför Piteå planeras Europas och en av världens största vindkraftpark med 1101 vindkraftverk. Den mest volymkrävande delen i ett vindkraftverk är alla de betongsegment som ett torn byggs upp av. Den tyska vindkrafttillverkaren Enercon som planerar att bygga i Markbygden för därför diskussioner med Piteå kommun och Piteå Hamn om att också bygga en fabrik för tillverkning av betongsegmenten. Fabriken är 80 meter bred och över 200 meter lång. Eftersom fabriken också kommer att exportera betongsegment vill man att den läggs så nära Piteå hamn och deras kaj som möjligt.

Rune Karlberg, trafikplanerare på Tyréns, berättar mer om transportanalysen åt Enercon:

- Tyréns uppdrag har handlat om logistikfrågor och utformning av väg och järnvägslösningar till hamnen och inom området, men också frågor kring den utbyggnad av hamnen som planeras med geoteknik, kostnader med mera. Från kommunens sida har man också förhoppningen att annat än betongsegment kan tillverkas i Piteå. Då kan det handla om två lika stora byggnader till för att tillverka rotorbladen och generatorerna.

Läs om Tyréns tjänster inom vindkraft