Miljövänlig majsplast ger effektivare vattentransporter

Miljövänlig majsplast ger effektivare vattentransporter

Tyréns sponsrade Svenska Juniorvattenpriset 2011.

Vi gratulerar årets pristagare Emma Högström och Josefin Pettersson från Polhemsgymnasiet i Göteborg, som har utvecklat en miljövänlig flaska som ger effektivare vattentransporter. De två gymnasieungdomarna från Polhemsgymnasiet i Göteborg har i sitt vinnande projekt utvecklat Langena, en flaska av miljövänlig majsplast som ger effektivare vattentransporter. Langenas fyrkantiga form gör att man kan transportera 78 % mer vatten i varje last.

- Det vinnande projektet angriper ett konkret problem på ett kreativt sätt och visar att små designförändringar kan bidra till stora miljöförbättringar, sade juryn i sin motivering.

Emma Högström och Josefin Pettersson kommer nu att få representera Sverige i den internationella finalen Stockholm Junior Water Prize som hålls i Stockholm i augusti. Stockholm Junior Water Prize är en internationell tävling där ungdomar från hela världen deltar med projekt som handlar om vatten och miljö.

Tyréns vice vd Birgitta Olofsson var med på prisutdelningen och framhöll det vinnande projektet som ett unikt projekt. - "Att se vatten ur ett annat perspektiv än det vanliga gav en helt ny infallsvinkel. Det ska bli jättespännande att följa projektet i den internationella finalen. Stort lycka till Emma och Josefin"!