Tyréns donerar lekskulpturer till Strömparkens invigning

Tyréns donerar lekskulpturer till Strömparkens invigning

Konsultföretaget Tyréns som varit med och omgestaltat Strömparken i Norrköping passar på att donera stensälar till parkens lekpark i samband med invigningen 30 maj. Förskolebarn är särskilt är inbjudna till invigningen av Strömparken och de kommer att få delta i ett delfinrace i parkens nya fisktrappa.

Strömparken är byggd för att anlägga en fiskväg för lax och öring, och samtidigt skapa nya attraktiva parkområden och en lekmiljö för barn. Tyréns har medverkat från skiss till bygghandling tillsammans med fiskeexperter och konstruktörer.

Förutom delfinrace för förskolebarn kommer ansvariga för projektet att hålla invigningstal. Efter invigningen planteras fisk i Strömparksbäcken med förhoppning att fisken ska återvända under framtida vårar.

Ulrica Heidesjö, landskapsarkitekt på Tyréns, kommer också närvara under invigningen. Hon berättar att parken ger möjlighet för alla besökare, stora som små, att lära sig mer om fisk.

– Det som gör Strömparken speciell är fiskvägen som går igenom parken. Vi som jobbat med utformningen av parken har från början tagit hänsyn till hur parken ska gestaltas för att besökare ska få en chans att komma mycket nära fisken utan för den delen störa den. Som ett fint avslut på projektet har vi tillsammans med övriga konsulter passat på att donera ett bidrag till två stenssälar som har placerats bredvid lekplatsen. Det är ett sätt för oss att visa vår uppskattning för att få vara del av ett så givande projekt i Norrköping.

Invigningen börjar 30 maj klockan 10.00. Huvudarrangör för invigningen är Norrköping kommun.

För mer information om projektet, kontakta
Ulrica Heidesjö
ulrica.heidesjo@tyrens.se