Tyréns projekterar Sweden Rock Festival

Tyréns projekterar Sweden Rock Festival

Tyréns har på uppdrag av Sölvesborgs kommun projekterat de nya festivalytorna med anslutande VA och gator inne på Sweden Rock området i Norje i Blekinge. De nya festivalytorna tas i bruk under årets Sweden Rock Festival den 8-11 juni.

Sweden Rock Festival är en av landets största rockfestivaler och tar idag ca 35 000 besökare. Med den utbyggnad man nu har gjort kan man i framtiden ta emot 60 000 besökare vid endags evenemang. Detta gör att man skulle kunna ta emot artister som Kiss, ACDC m fl. Bland årets huvudattraktioner finns Ozzy Osbourne, Judas Priest och Whitesnake.

De nya festivalytorna är på ca 20 000 kvadratmeter och erbjuder många nya möjligheter. Vi har haft ett nära samarbete med beställaren och andra parter där alla inblandade har varit väldigt målinriktade för att vi skulle hinna färdigt till årets festivaltillfälle utifrån en snäv tidplan. Tyréns har även projekterat en ny busshållplats i anslutning till festivalområdet som ger bättre trafiksäkerhet och tillgänglighet för besökarna.

Tyréns har nu även fått uppdraget utökat med att göra en” Festivalhandling” åt kommunen. Här ska vi sammanställa det som har byggts under våren med befintliga festivalanläggningar och göra en sammanställning av området. Materialet kommer att redovisa vad området kan erbjuda med alla de tekniskt tillhörande faktorerna och kan fungera som ett underlag för marknadsföring av festivalområdet för Sölvesborgs kommun.

Sweden Rock Festival

Sölvesborgs kommun