Tyréns representerade vid stor trädgårdsutställning i Kina

Tyréns representerade vid stor trädgårdsutställning i Kina

Uppdragsgivare är Umeå kommun, som har inlett ett samarbete med staden Xi’an för kultur- och kunskapsutbyte. Med Umeå som EU:s kulturhuvudstad 2014 i sikte har man därför fått möjlighet till representation vid utställningen. Anläggning av trädgården bekostas av Xi’an. Tyréns tillfrågades därför för att rita ett förslag.

Xi’an med ca 2,5 milj. invånare är huvudstad i Shaanxiprovinsen och är en gammal kejserlig stad. Xi’an är bland annat hemstad för terrakottaarméerna och diktaren Tu Mu (803–852). Temat för Xi’an international Horticultural Expo är "Eternal peace & harmony between nature & mankind, nurturing the future earth - a city for nature, co-existing in peace”.

Utställningen omfattar 418 hektar och kommer att pågå i 178 dagar. Därefter kommer delar av utställningen att bli permanent park för ett nytt bostadsområde. Det förväntade antalet besökare är ca 12 miljoner.

Sweden garden är ca 1000 m2 stor och ligger mellan de mycket formella trädgårdarna Italy garden och Paris garden. Den övergripande gestaltningsidén är att uttrycka en härlig, svensk, naturlig miljö men med ordentlig inramning och tydliga strukturer och element. Ett möte mellan natur och kultur och med det mått av formalism som formatet internationell expo kräver. Sweden garden iscensätter en brant björkbacke och en blomstrande äng åtskilda av ett dike. På ängen väntar hässjor av Västerbottenstyp på att gräs och blommor ska slås. Genom björkbacken går en gångslinga och där finns också liggstolar konstruerade av björkved. Bland björkarna finns även lekskulpturer av Monica Gora samt trädbelysning. Via en smal spång kan man - enligt svensk allemansrätt - försiktigt ta en liten promenad ut på den öppna ängen. Vi får hoppas att inte alla 12 miljoner besökare gör det…