Världens första passivhustennishall

Världens första passivhustennishall

Bildkälla: Kent Pedersen Arkitektfirma ApS

I Växjö byggs nu världens första certifierade passivhustennishall. Byggherre är Södra och tennishallen byggs naturligtvis i trä. Stefan Edberg och andra kända tennislegender från Sverige har varit med under projekteringen och utformat en optimerad tennishall. Tennishallen byggs helt enligt internationella passivhuskrav och har redan innan byggstart väckt ett stort globalt intresse.

Tanken är att passivhustennishallen i Växjö ska fungera som en koncepthall, för att kunna byggas flera gånger runt om i Europa. Det är enklare att klara passivhuskraven för lokaler med större volym än för mindre bostäder. Många europeiska städer och kommuner har därför redan idag som policy att bygga alla sina offentliga fastigheter med passivhusteknik. Passivhustennishallen är det första steget i Sverige och kommer att bli mycket intressant för den nationella utvecklingen och kommunala krav för nybyggnationer.

Tyréns har i detta projekt rollen som energisamordnare på beställarens sida. Vår erfarenhet av ett antal passivhusprojekt hjälper både byggherren och entreprenören att snabbt hitta optimala lösningar för passivhuskonceptet. Totalentreprenör är Dynacon i Växjö, som har startat med förberedande markarbeten under sommaren. Projekteringen beräknas vara avslutad i september månad.

Simone Kreutzer, certifierad energi- och passivhusexpert på Tyréns, vad är särskilt intressant i det här uppdraget?
- Vi arbetar med en helt inglasad söderfasad, vilket visar att passivhus inte behöver vara tråkiga lådor med avsaknad av fönster, utan att man med rätt produkt kan skapa spännande passivhuslokaler med högsta arkitektoniska anspråk, utan att minska termisk komfort eller öka energianvändningen i byggnaden. Om man jämför med passivhusbostäder, så har vi här främst kylbehovet i tennishallen att ta hänsyn till. Genom smarta tekniska lösningar klarar vi att lösa det utan att använda ett vanligt kylsystem.

Tyréns i rollen som energisamordnare – ett måste i passivhusbyggnationer
Energisamordning är en ganska ny yrkesroll som är helt avgörande i passivhusbyggnationer. Rollen innebär förutom ”vanliga” energiberäkningar i passivhusprojekteringspaketet PHPP, även kvalitetssäkring, granskning, rådgivning, certifieringsförberedelser, utbildning av samtliga delaktiga i projektet samt utvärdering och uppföljning under de första två åren. Detaljutformningen i passivhus är speciellt noggrann eftersom de vanliga konstruktionsdetaljerna kompletteras med köldbryggsfria detaljanslutningar, lufttäthetsdetaljer samt beskrivning av säkerställande av lufttätheten. Dessutom ska en fuktsäkerhetsanalys genomföras. Tyréns hjälper till med rutiner, produkter och kvalitetssäkring på byggarbetsplatsen.

Vill du bli passivhusexpert? Anmäl till dig till utbildningen "Certified Passive House Designer" (CEPH)

Läs mer om Tyréns tjänster och uppdrag inom passivhus