Turismprofil blir del av Tyréns satsning på hållbar besöksnäring

Turismprofil blir del av Tyréns satsning på hållbar besöksnäring

Erika Strehlenert Rosander med mångårig erfarenhet av turism och besöksnäring ansluter till Tyréns, där hon blir en del av företagets utökade fokus på hållbar turism.

– Det är tyvärr vanligt att destinationer arbetar händelsestyrt med hållbarhet. Många missar också att hållbarhet är mycket mer än bara klimatarbetet. Vid planering av hållbar turism behövs även insikter om social, kulturell och ekonomisk nytta. Det här vill vi ändra på och med vår kunskap inom samhällsbyggnad så kan vi bidra med såväl strategiarbetet som själva genomförandet, säger Daniel Nilsson som är kulturgeograf på Tyréns och ansvarig för Destination 2030.

Rekryteringen av Erika Strehlenert Rosander är en del av Tyréns ökade satsning på att hjälpa svenska resmål och destinationer till att bli mer hållbara. Projektet går under namnet Destination 2030.

- Jag vill bidra till en samhällsutveckling där hållbarhet är en självklar del av besöksnäringen, och ser fram emot att arbeta konkret med svenska destinationer här på Tyréns, berättar Erika Strehlenert Rosander och fortsätter;

- Besöksnäringen måste i högre grad samverka med samhällsbyggnads- och planeringsfrågorna. För att utveckla en hållbar turism behöver vi kroka arm med politiskt styrda områden som till exempel trafik, infrastruktur, byggnation och förvaltning av kultur- och naturmiljö.

Erika har arbetat med svensk besöksnäring i drygt 20 år och kommer närmast från ledande roller inom Tillväxtverket, där hon bland annat har fokuserat på myndighetssamverkan och internationella samarbeten.

Dessförinnan arbetade Erika med turism- och besöksnäringsfrågor inom Visita, där hon var med och tog fram den första nationella besöksnäringsstrategin redan 2010. Erika var även drivande i det lokala initiativet Skärgårdsstrategin för Stockholms skärgård.

Bland övriga uppdrag märks även rollen som utredningssekreterare i den statliga utredning som mynnade ut i betänkandet Ett land att besöka – en samlad politik för hållbar turism och växande besöksnäring. Erika har även innehaft rollen som Sveriges delegat i OECD:s turismkommitté och varit styrelseledamot på Sjöfartsverket under sju år.

Läs mer om Destination 2030 och testa hur hållbar din destination är.

Tyréns är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. I samspel med kunder och partners skapar vi hållbara lösningar inom stadsutveckling och infrastruktur. Vi har 3 000 medarbetare och verksamhet i Sverige, England, Estland, Litauen och Polen. 2022 rankades Tyréns som Sveriges 9:e bästa arbetsplats av Great Place to Work®.