Bra Park galoppbana, foto: Åke E:son Lindman

Två Tyréns-projekt nominerade till Kasper Salin-priset 2016

För 6:e året i rad är Tyréns med i projekt som nominerats till Kasper Salin-priset. I år är vi dessutom delaktiga i två projekt; Bro Park och Råå förskola. Kasper Salin-priset delas årligen ut av Sveriges Arkitekter till ett svenskt byggnadsverk av hög arkitektonisk klass.

BRO PARK GALOPPBANA
Den nya galoppbanan Bro park invigdes den 19 juni 2016. För att skapa en så stor närhet till sporten som möjligt är läktarbyggnaden placerad i nära anslutning till banan tillsammans med ledvolten där hästarna samlas inför varje lopp. Tyréns har tagit fram konstruktionshandlingar för de nya läktarbyggnaderna i nära samarbete med arkitekten Gustav Appell.

– En av projektets stora utmaningar var att få till stabiliteten på byggnaden. Tyngdpunkten på byggnaden ligger i framkant och för att inte byggnaden ska ”tippa” framåt så har man fått bergförankra den. De bakre pelarna på byggnaden bär inte upp någon last utan är där av rent estetiska skäl. En annan utmaning var att få till det välvda taket med formsågade limträbalkar och stålbalkar som kragar ut ca 6 m som mest, för att sedan trappas inåt ju högre upp man kommer, säger Henrik Zester som är uppdragsansvarig på Tyréns.

Ur juryns motivering
”Byggnadens stålstomme är en integrerad del av arkitekturen och konstruktionen har verkat som motor för projektets form.”

RÅÅ FÖRSKOLA
Tyréns har konstruerat den nya förskolebyggnaden i Råå som med sin speciella form krävt lyhördhet och kreativitet för att omsätta arkitektens tankar om byggnadens uttryck. Byggnadens arkitektoniska gestaltning satte konstruktören på hårda prov vid den geometriska presentationen. Ansvarig arkitekt är Dorthe Mandrup, Dorte Mandrup Arkitekter.

Byggnaden uppfördes i ett strandnära läge. Det ställde krav på lägsta golvnivå med hänsyn tagen till högvatten. Höjden på byggnaden var låst enligt detaljplan, vilket gav en utmaning rörande rumshöjd med integrerad stomme och ventilation. Det krävdes lyhördhet och kreativitet för att omsätta arkitektens tankar om byggnadens uttryck.

– Efter hårt arbete och väl utnyttjad 3D-presentation lyckades vi få stålstomme på plats berättar Karl Trulsson som är ansvarig konstruktör på Tyréns.

Ur juryns motivering
”Resultatet är en rik miljö, precis och lekfull, som på ett taktilt sätt stimulerar till lärande. Samspelet mellan ute, inne och platsens specifika kvaliteter får en central plats.”

Tyréns har tidigare varit delaktig i följande projekt som nominerats de senaste åren:

Kasper Salin-priset delas årligen ut av Sveriges Arkitekter till ett svenskt byggnadsverk av hög arkitektonisk klass. Det anses vara det förnämsta priset i sitt slag i Sverige och instiftades 1962. Vinnaren presenteras på Arkitekturgalan den 29 november i Stockholm.

Tyréns är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. I samspel med kunder och partners skapar vi hållbara lösningar inom stadsutveckling och infrastruktur. Vi har 1 600 medarbetare och verksamhet i Sverige, Danmark, England och Estland.