S:t Johannes kyrka

Tyréns finansierar ny svensk forskning i murverksanalys

FoU-projektet ”Analys av murverksvalv” syftar till att vi ska kunna göra bättre bedömningar av historiska valvkonstruktioner. Med hjälp av utvecklade analysmetoder kan vi göra säkrare bedömningar som minskar kostnaderna för våra kunder och gynnar bevarandet av kulturmiljön.

Carl Thelin, teknisk doktor och konstruktör, jobbar med inriktning mot historiska byggnader på Tyréns. Numera är han även adjungerad professor på Linnéuniversitetet, där han bedriver forskning om historiska konstruktioner som bland annat handlar om att utveckla analysmetoder för murverkskonstruktioner.

– Dagens analysmetoder för byggnadskonstruktioner är inte anpassade för analys av murverksvalv. Det är spännande att vi inom forskningen tagit upp en gammal grafisk teknik från 1800-talet som vi lärt oss tillämpa med dagens digitala lösningar, säger Carl Thelin.

Vanliga föremål för analys är sprickbildningar och deformationer i alltifrån kyrkor till slottsbyggnader och gammal stadsbebyggelse. Ett aktuellt exempel är S:t Johannes kyrka i Stockholm där sprickbildning uppstod i mitten av 1900-talet. Järnförstärkningar gjordes av valven på 1970-talet men trots det kvarstår problem med sprickbildning.

– Med bättre metoder kan vi till exempel visa att sprickbildning inte är farlig och vi behöver inte göra så stora åtgärder. Utan utvecklade analysmetoder kan resultatet bli att man inte vågar stanna vid enklare åtgärder, utan tar istället till dyra och onödiga förstärkningar, säger Carl Thelin.

Genom en utvecklad och effektiviserad teknik syftar forskningen till att kunna göra mer effektiva och långsiktigt hållbara lösningar som bidrar till bevarande av kulturmiljöer och sparar på såväl pengar, tid som klimat.

– Det finns många byggnader med valv i Sverige vilket gör att behovet av forskningen är stor, även om marknaden för murverksanalys i Sverige är relativt liten, säger Carl Thelin.

Om Forskningsprojektet
Carl Thelin är initiativtagaren till projektet Analys av murverksvalv som är en del av forskningsområdet Historiska konstruktioner. Projektet genomförs inom Byggnadsvård och Kulturmiljö på Tyréns och finanserias av Sven Tyréns stiftelse. I september 2017 startade forskningsprojektet och förväntas vara klart augusti 2018.

Tyréns är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. I samspel med kunder och partners skapar vi hållbara lösningar inom stadsutveckling och infrastruktur. Vi har 2 400 medarbetare och verksamhet i Sverige, Danmark, England och Estland.