Från vänster: Hanna Areslätt, Tyréns, Anna Wallin och Fia Rönnquist från Härryda kommun.

Tyréns i pilotprojekt för exploatörsdriven planprocess i Härryda

Nu har den första exploatörsdrivna detaljplanen gått ut på samråd. I ett pilotprojekt processleder Tyréns tre exploatörsdrivna detaljplaner i Härryda och fungerar som stödjande länk mellan kommunen och byggherrarna.

– En framgångsrik exploatörsdriven planprocess bygger på att kommunen skapar en tydlig målbild, rutin och arbetsordning innan processen börjar, säger Hanna Areslätt, processledare på Tyréns.

I pilotprojektet är tre olika byggherrar involverade och ansvarar för att ta fram utredningar och underlag för detaljplaner. Tyréns är processledare och representerar Härryda kommun, som fungerar som rådgivande instans och kontrollerande myndighet med ansvar för samråd.

– En stor fördel med en exploatörsdriven planprocess är att man får förståelse för allas roller och hur komplex processen är. Vi vet av erfarenhet att till exempel projektledaren hos exploatören har en superviktig roll och behöver vara erfaren, säger Hanna Areslätt.

Tyréns har lång erfarenhet av att driva exploatörsdrivna planprocesser även i andra kommunen så som, Kungälv och Alingsås. Med den erfarenheten har Tyréns kunnat utveckla och spetsa modellen för planprocessen.

– Det går inte alltid fortare med exploatörsdrivna planprocesser men fördelen är att man kan göra fler planer utan att behöva öka kommunens resurser. Exploatörsdriven planprocess är ett sätt att möta högkonjunkturens stora efterfrågan på bostäder och verksamhetslokaler, säger Hanna Areslätt.

Tyréns är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. I samspel med kunder och partners skapar vi hållbara lösningar inom stadsutveckling och infrastruktur. Vi har 2 700 medarbetare och verksamhet i Sverige, Danmark, England, Estland och Litauen. 2018 rankades Tyréns som Sveriges 5:e bästa arbetsplats av Great Place to Work®.