Tyréns löser återuppbyggnaden av Visby ringmur

Tyréns löser återuppbyggnaden av Visby ringmur

Nu börjar nästa steg i återuppbyggnaden av det rasade partiet på Visby ringmur. I samarbete med Riksantikvarieämbetet genomför Tyréns experter flera undersökningar och mätningar på plats vid raset. Mätningarna görs för att samla in så mycket information som möjligt inför det kommande arbetet. Så att man på ett säkert sätt kan gå vidare med återuppbyggnaden.

På kvällen den 24 februari 2012 rasade en yta på cirka 70 kvadratmeter av det yttre skalet av Visby ringmur på den del som vetter mot Östergravar, inte långt från Österport. Återuppbyggnaden av Visby ringmur sker inom ramen för ett forsknings- och utvecklingsprojekt med ett antal samarbetspartners där Tyréns är en partner.

En georadarundersökning av muren genomförs också. Den går ut på att man med hjälp av en handhållen radar undersöker muren för att kunna ta reda på mer om hur den är uppbyggd. Den kan till exempel visa håligheter och skillnader på material vilket kan vara viktigt inför kommande förvaltning av ringmuren. Undersökningen utförds av Jaana Gustafsson som är markradarexpert på Tyréns.

– Det är en svår utmaning att ta fram lösningar för hur säkring och uppbyggnaden av det raserade partiet ska gå till på ett konstruktivt, säkert och antikvariskt bra sätt, säger Carl Thelin, vid konsultfirman Tyréns, som är expert på historiska konstruktioner.

På plats fanns även Håkan Thorén och Mats Anglert från Riksantikvarieämbetes arkeologiska uppdragsverksamhet i Lund för att göra både en fotoscanning och en laserscanning av det rasade partiet. Scanningarna ger en typ av 3D-bild som sedan kan analyseras i datorn för att till exempel hjälpa till vid hållfasthetsberäkningar.

Om forsknings- och utvecklingsprojektet Visby ringmur
Återuppbyggnaden av Visby ringmur kommer att ske inom ramen för ett forsknings- och utvecklingsprojekt med ett antal samarbetspartners. Projektet kommer att kombinera hantverkarnas kunskaper med vetenskaplig kunskap och forskning. Den nya kunskap som uppstår av denna samverkan kommer att vara till stor nytta både för förvaltningen av Visby ringmur och för andra förvaltare av kulturfastigheter nationellt och internationellt.

Tyréns deltar i FoU-projektet genom Tekn. Dr Carl Thelin och konstruktörer inom historiska murverkskonstruktioner och arbetar med att ta fram lösningar för hur muren ska återuppbyggas. Det handlar dels om att beskriva skadeförloppet och murens konstruktiva verkningssätt och dels om hur det praktiska arbetet kan ske på ett säkert sätt samt tekniska lösningar för hur muren ska byggas upp. Tyréns bidrar också genom ett utvecklingsprojekt om georadarundersökningar av murverk.

Projektet utförs i samverkan mellan Riksantikvarieämbetet, Byggnadshyttan på Gotland, Högskolan Gotland, Tyréns, Gotlands Museum, Region Gotland med flera. Mer information om Visby ringmur och projektet finns på www.raa.se/visbyringmur

För mer information kontakta:
Carl Thelin, Tekn. Dr., Byggnadsvård & kulturmiljö
Tyréns AB
Tel: 010-452 29 82 eller 076-133 85 75
E-post: carl.thelin@tyrens.se

Jaana Gustafsson, Expert markradar/geofysik
Tyréns AB
Tel: 010-452 23 30 eller 070-212 80 52
E-post: jaana.gustafsson@tyrens.se

Tyréns AB är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. Våra medarbetare skapar lösningar inom stadsbyggnad och infrastruktur för en hållbar samhällsutveckling. Tyréns har sedan starten 1942 utvecklats till en koncern med 1 300 medarbetare med runtom i landet och i det delägda företaget AKT II i London samt InstallationsVision AB. Tyréns är stiftelseägt och drivande inom forskning och utveckling. Vi har ett nära samarbete med universitet och högskolor.