Guldfoajén, Kungliga Operan (bild: Statens Fastighetsverk)

Tyréns projekterar el-, telesystem och hiss på Kungliga Operan

Statens fastighetsverk har valt Tyréns för arbetet med projektering av el- telesystem och hiss när Kungliga Operan i Stockholm ska byggas om. Tyréns som genomfört liknande projekt tidigare kommer att inleda projektet omedelbart och planerar att hålla på i minst tre år.

Under lång tid har det diskuterats vad som ska hända med Kungliga Operan i Stockholm. Nu har politikerna beslutat att operan ska byggas om och när arbetet sätter igång har Tyréns valts ut som ansvarig för projektering av el-, telesystem och hiss i den klassiska operabyggnaden.

– Det här är ett prestigeuppdrag som förstås är väldigt roligt att få, säger Kenneth Ericsson, avdelningschef för el- & belysningssystem, på Tyréns. Uppdraget omfattar el- och teletekniska system samt hissanläggningar i program- och systemhandlingsskedet men vi har även fått option på fortsatt arbete och uppföljning under byggperioden. Det är roligt ur det perspektivet att det är en gammal byggnad som är unik i sitt slag i Sverige med kulturhistoriska värden. Vi ska ju leverera lösningar som ska hålla i 50-60 år. Fastighetsverket valde oss efter det att vi visat upp fina referensprojekt som låg väldigt nära det vi nu skall göra. Vi har ju exempelvis gjort liknande arbeten för både Konserthuset i Stockholm och Medborgarhuset på Medborgarplatsen på söder i Stockholm.

En återkommande utmaning för denna typ av projekt är när dagens krav och teknik ska anpassas för en gammal byggnad. Operan är byggd när dörrar låstes med nycklar, ljuset kom från stearinljus och brandlarmet utgjordes av en brandvakt som gick igenom byggnaden regelbundet. Nu skall allt detta elektrifieras, elektriska lås och brandlarm, administrativa utrymmen ska förses med fiber och det som först var stearinljus och sedan glödlampor ska bytas ut mot LED-belysning.

– Ljusgestaltningen kan vara en utmaning, säger Kenneth Ericsson. Glödlampor ska, som alla vet, idag bytas ut och ersättas med lågenergilampor. Problemet med detta är just ljusgestaltningen. Det kan vara svårt att exempelvis ha en dimmer på dagens LED-lampor.

För att hantera utmaningarna med ljusgestaltningen har Tyréns plockat med sig ljusdesigners från det egna företaget. Deras uppgift blir att hitta lösningar för ljusets gestaltning i förhållande till färger, tyger och material. Problemet med dimmers kan möjligtvis också lösas då tekniken utvecklas snabbt hela tiden. Kanske finns det lösningar om tre, fyra år som kommer att bli använda i operahuset.

– Vi har ständigt koll på marknaden via våra leverantörer, säger Kenneth Ericsson, sedan har vi också våra duktiga ljusdesigners som kan skapa fantastiska lösningar där de med ljus skapar trygghet och användbarhet samtidigt som det väcker intresse och förundran. De utmaningar som finns kommer vi att lösa.

Om Operaprojektet
Kungliga Operan, är Sveriges nationalscen för opera och balett med ursprung från 1773 då verksamheten höll till i det så kallade ”Bollhuset”. Gustav den tredje verkade starkt för operans utveckling och beställde 1775 ett nytt operahus vid Gustav Adolfs torg. Efter drygt 110 års användning revs det Gustavianska operahuset 1892 eftersom byggnaden var sliten. Den ansågs dessutom vara för liten och brandfarlig och Oscar II önskade ett nytt modernt operahus på samma plats.Den 19 september 1898 kunde det nuvarande operahuset, ofta kallat det oskarianska efter kung Oscar II, tas i bruk. Nu har det gått drygt 110 år sedan operahuset togs i bruk och det är dags för ytterligare en förnyelse.

För mer information kontakta:
Kenneth Ericsson, avdelningschef el- & belysningssystem
Tyréns AB
kenneth.ericsson@tyrens.se

Tyréns är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. I samspel med kunder och partners skapar vi hållbara lösningar inom stadsutveckling och infrastruktur. Vi har 1 900 medarbetare och verksamhet i Sverige, Danmark, England och Estland.