En vinnande kedja i innovationstävlingen, illustration: Frida Panoussis

Vinnande lösning att kunna se materialflödet i realtid

När Smart Built Environments innovationstävling ”Cirkulärt digitalt samhällsbyggande” avgjordes den 9 september stod det klart att Tyréns var en del av det vinnande laget.

Utmaningen i årets tävling löd "Att med digital teknik skapa slutna och säkra materialflöden och minska utsläppen i anläggningsbyggande med bibehållen eller förbättrad funktionalitet hos slutprodukten." Det bidrag som juryn röstade fram som vinnare är KEDJ-A – digital insamling av materialinformation. Tyréns avdelningschef Elisabet Höglund är en del av det vinnande laget.

– Det känns fantastiskt roligt att vi tog hem segern. Byggande är en materialintensiv bransch, och ökad kunskap om materialflödena behövs för att skapa cirkulära materialflöden inom anläggningsbyggande. Nu gäller det bara att förverkliga det hela, säger Elisabet Höglund.

Det vinnande bidraget består av en digital plattform som automatiskt samlar in, digitaliserar och presenterar data om materialflöden som kommer in och ut från ett anläggningsbygge. På så sätt kan man följa materialflödet i realtid, vilket ger en stor miljö- och affärsnytta för aktörer i anläggningsbyggandet.

I laget ingick förutom Elisabet Höglund även Klas Hall, Kompetenspartner, Dennis W Schörling, Moment 22 och Johan Thorell, WSP.

Fakta om innovationstävlingen
Initiativtagare till tävlingen är Smart Built Environment som drivs av IQ Samhällsbyggnad. Genom att samla deltagare från olika delar inom samhällsbyggnadssektorn skapar man smarta lösningar för en hållbar samhällsutveckling.