Hyresjustering för 2021

Hyresjustering för 2021

Årets hyresjustering är nu klar efter att Hyresmarknadskommittén fattat beslut om en ökning på 1,6 procent. Den nya hyran gäller från och med 1 februari 2021 och debiteras retroaktiv fördelat på två månader i samband med hyresaviseringen för april och maj.

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen Tyresö och Tyresö Bostäder inleddes i oktober förra året, men efter flera förhandlingsmöten utan att parterna kom överens lämnades ärendet över till Hyresmarknadskommittén för medling och beslut.

”Vi lever i en omvälvande tid och hyresförhandlingarna har varit en lång process i år. Med hänsyn till lokala förhållanden och taxehöjningar hade vi dock behövt en större ökning då vi även står inför omfattande renoveringar i flera områden. Hyresjusteringen ligger till grund för vårt fortsatta arbete med att skapa ett miljövänligt boende, att öka trygghet och trivsel i våra områden och skapa fler bostäder och aktiviteter med och för våra boende”, säger Maria Öberg, VD på Tyresö Bostäder.

Tyresö Bostäder strävar generellt efter ett långsiktigt perspektiv i förhandlingar om hyran. Våra hus ska stå kvar och bebos under många år och de måste skötas på ett sätt som är miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbart. Vi vill inte heller skjuta över kostnader för dagens boende till kommande generationer. Därför är det viktigt att hyresökningarna motsvarar minst de kostnadsökningar bolaget har.

Coronapandemin har i stor utsträckning påverkat både företag och privatpersoner. Tyresö Bostäder har under krisen fått ställa om verksamheten och agera efter rådande restriktioner. Vi har full respekt för att personer som drabbats av pandemin och fått en försämrad ekonomi befinner sig i en svår situation. Inom allmännyttan har vi på olika sätt agerat för att hjälpa de hyresgäster som behövt stöd. Detta har bland annat skett genom samarbete med socialtjänsten och olika former av vräkningsförebyggande insatser. De som drabbats har också fått tagit del av samhällets stöd i form av bostadsbidrag, a-kassa och försörjningsstöd. Regeringen har dessutom utverkat riktade stöd som underlättar för hushållen att klara sina boendekostnader. Åtgärderna har gett resultat och enligt Kronofogdens statistik har pandemin inte lett till fler vräkningar. Tyresö kommun har inte heller sett någon ökning av behov av försörjningsstöd.

Maria Öberg, VD på Tyresö Bostäder, mail maria.oberg@tyresobostader.se eller telefon 08-682 61 21