Tyresö Bostäder installerar ytterligare laddplatser för elbil.

Nu installerar vi fler laddplatser

Tyresö Bostäder är med och arbetar för att skapa ett bättre och mer hållbart Tyresö. Som ett led i detta arbete kommer vi under höst och vinter att installera ytterligare laddplatser för elbil runtom i våra bostadsområden.

”Vi vill kunna erbjuda laddplatser till våra hyresgäster och i takt med att antalet elbilar ökar växer också behovet av laddmöjligheter. Vi har stämt av intresset bland boende, exempelvis genom enkäter, vilket delvis ligger till grund för beslutet”, säger Bertil Ekvall, Förvaltningschef på Tyresö Bostäder.

Resultatet från enkäten som skickades ut till alla boende under sommaren 2023 visar att 39 procent är eller kanske är intresserad av att hyra en laddplats för elbil. Drygt hälften (55 procent) av de svarande uppger att de skulle kunna eller kanske skulle kunna köpa en el- eller hybridbil om laddningsmöjlighet fanns i sitt bostadsområde. 70 procent tycker att Tyresö Bostäder ska bygga laddplatser.

I områdena Granängsringen, Koriandern, Bagarsvängen, Angelikan/Basilikan och Kringelkroken kommer laddplatser att installeras under höst och vinter. Sedan tidigare finns laddplatser på Töresjövägen och Ekbacken.

För laddplatser gäller i dagsläget att:

• Tyresö Bostäder ordnar med installationen.
  • Hyran för markplats med laddstolpe är 900 kr per månad. Hyran för en carport med laddstolpe är 1 050 kr per månad.
  • Det är laddare med max 11 kW och uttag av typ 2 mod 3 som installeras och boende betalar själv för elen som förbrukas enligt taxa.
  • Vi gör om vissa av våra befintliga parkeringsplatser, de som är bäst lämpade, till laddplatser. De boende som berörs kommer att erbjudas en annan plats i området.