Mimbox i gemensam tvättstuga i Tyresö.

Ny utrustning i tvättstugan minskar mikroplaster och sparar vatten och energi

Tyresö Bostäder testar ny teknik för gemensamma tvättstugor som minskar utsläpp av mikroplaster samt sparar vatten och energi. Utrustningen kopplas till tvättmaskinerna, renar vattnet efter tvätt och återinför sedan rent vatten i tvättprocessen.

Installation av utrustningen Mimbox är ett led i Tyresö Bostäders arbete att skapa ett miljövänligt boende. Hyresgäster tvättar som vanligt men gör skillnad för miljön.

”Med ny teknik och innovativa lösningar möter vi de klimat- och miljöutmaningar vi har och står inför. Mimbox är ett av våra pilotprojekt inom vattenspar som vi är glada över att ha igång. Efter sex månader ser vi redan en positiv miljöeffekt av såväl vattenspar och energispar som rening av microplaster”, säger Joachim Holmberg, drift- och energichef på Tyresö Bostäder.

Om Mimbox

Själva tvättningen sker precis som vanligt men i stället för att vattnet går ut i avloppet filtreras det i Mimboxen. Där analyseras renheten av vattnet för att se om det kan sparas. Om vattnet fortfarande är smutsigt, trots att det renats från mikroplaster, skickas det ut i avloppet. Är vattnet tillräckligt rent sparas det och renas ytterligare tills tvättmaskinerna behöver vatten igen, då tas redan uppvärmt vatten tillbaka istället för att nytt tas från kranen. Tvättningen sker mer miljövänligt men med samma tvättresultat som innan. Mikroplasterna i vattnet samlas upp i ett filter som töms med jämna mellanrum.

Mikroplaster är små men skadliga plastpartiklar som förorenar miljön och kommer från en mängd olika källor, bland annat syntetiska textilier. Varje gång dessa textilier tvättas släpps miljontals syntetiska fibrer (mikroplaster) ut från tvättmaskiner i vattendrag och hav.