Trygghetsvärdar från stiftelsen På Rätt Väg

Trygghetsvärdar för ett tryggare Granängsringen

Satsningen ”Ett tryggare Granängsringen” står Tyresö Bostäder, Tyresö kommun, föreningar, polis, näringsliv och boende bakom för att öka tryggheten i området.

Tyresö Bostäder satsar på ökad trygghet i Granängsringen genom en rad riktade åtgärder. Till grund för dessa ligger genomförda trygghetsbesiktningar, samverkan, samarbete och dialog.

I somras inledde Tyresö Bostäder ett samarbete med stiftelsen På Rätt Väg, vilka varit en förlängning av ordinarie förvaltning och bär Tyresö Bostäders gröna arbetskläder med texten ”Trygghetsvärd”. Trygghetsvärdarna har varit tillgängliga för bostads- och lokalhyresgäster och utgått från Granängsringstorget.

"I sitt uppdrag samverkar trygghetsvärdarna med polis, väktare, fältassistenter, nattvandrare och andra aktörer som finns för ökad trygghet i området. Samtliga parter är nöjda med samarbetet och trygghetsvärdarna är en viktig pusselbit i vårt långsiktiga arbete att skapa en trygg boendemiljö", säger Daniel Mattsson, fastighetschef på Tyresö Bostäder.

"Det är spännande och roligt att ha fått förtroendet att komma in i ett nytt område. Inledningsvis arbetade vi mycket med synlighet och att bygga upp en god dialog med de boende. Vi hoppas att vår närvaro och rörelse i området bidrar till en ökad trygghetsupplevelse", säger Stefan Nilsson, grundare av stiftelsen På Rätt Väg.

Om stiftelsen På Rätt Väg

Stiftelsen På Rätt Väg startades 1996 av ett gäng brandmän. De har en gedigen erfarenhet av trygghetsskapande åtgärder och har bland annat anlitats av Stockholms stad i Skarpnäck samt Farsta i samarbete med Stockholmshem och Familjebostäder.

Om Tyresö Bostäders trygghetsarbete

Tyresö Bostäders trygghetsarbete handlar om säkra, hållbara och trygga fastigheter och utemiljöer. Vårt mål är att våra hyresgäster ska känna sig trygga där de bor, med sina grannar och i sitt bostadsområde. Tillsammans med våra samarbetspartners arbetar vi aktivt för ett tryggt boende.