Bostadsområdet Hasselbacken i Tyresö

Hyran för 2024 och 2025 är klar

Tyresö Bostäder och Hyresgästföreningen är överens om 2024 och 2025 års bostadshyror. Det blev en tvåårig uppgörelse som innebär att hyran höjs med 4,83 procent nästa år och 4,50 procent 2025.

”Vi har haft en bra förhandling med Hyresgästföreningen och välkomnar en två-årig överenskommelse. Det innebär att vi får en ekonomisk förutsägbarhet för kommande år, vilket är bra både för oss och våra hyresgäster. Avtalet visar på att båda parter tar ansvar i processen och i det bekymmersamma ekonomiska läge som finns i vår omvärld, säger Kent Lundén, VD för Tyresö Bostäder.

De nya hyrorna gäller från den 1 januari respektive år. De nyproducerade lägenheterna i kvarteren Hasselbacken, Temyntan och Töresjövägen samt trygghetsboendet Björkberget och ungdomslägenheterna i Granängsringen undantas från den generella hyreshöjningen. Här blir påslaget istället 2,8 procent för respektive år. För kvarteret Kardemumman gäller 2,55 procent höjning för respektive år.

För en genomsnittlig trea på 78 kvadratmeter med en hyra på 6 816 kronor innebär årets höjning en ökning med 329 kr per månad.

Kent Lundén, VD Tyresö Bostäder, tel 08-682 61 21, mail kent.lunden@tyresobostader.se

Annika Dellensjö, Kommunikationschef Tyresö Bostäder, tel 08-682 61 66, annika.dellensjo@tyresobostader.se