Tyresö Bostäder förbereder boende för flyktingar från Ukraina

Tyresö Bostäder förbereder boende för flyktingar från Ukraina

Tyresö Bostäder arbetar intensivt med att iordningsställa och förbereda fastigheten Björkdalen, som i dagsläget står tom i väntan på renovering, för människor på flykt från kriget i Ukraina.

Kriget i Ukraina har gjort att miljontals människor tvingats fly. Många söker sig till Sverige, vilket skapar ett behov av tillfälliga evakueringsboenden. Migrationsverket efterfrågar nu hjälp från kommunerna, som fått i uppdrag att se över kommunala fastigheter och fastigheter där kommunen driver verksamhet, för boende som kan användas på kort och lång sikt. Tyresö Bostäder mobiliserar nu resurser och förbereder fastigheten Björkdalen, tidigare vård- och omsorgsboende som utrymts och står tomt i väntan på renovering, för behövande människor på flykt.

”Vi har sett över våra fastigheter och utrymmen som står tomma och arbetar nu intensivt med att förbereda och ställa i ordning Björkdalen för boende till barn och vuxna som flytt kriget i Ukraina. Vi räknar med att allt ska vara klart under nästa vecka”, säger Sophia Mattsson-Linnala, tf VD på Tyresö Bostäder.

Sophia Mattsson-Linnala, tf VD Tyresö Bostäder, tel 070-169 8640, mail sophia.mattsson-linnala@tyresobostader.se

Tyresö Bostäder är ett kommunalt bostadsbolag som äger och förvaltar närmare 3 400 hyresrätter. Vi arbetar för boendeglädje och en trygg, hållbar och trivsam miljö. www.tyresobostader.se