Småländsk träindustri intressant för Tyskland

För att informera sig om träindustrin i Småland och affärsmöjligheter för tyska företag besökte Tysk-Svenska Handelskammarens vd Ralph Tischer och den tyske ambassadören Joachim Rücker kommunerna Nässjö och Eksjö.

I Nässjö tog Ingemar Wareborn, vd på Bodafors Trä, emot och berättade om Nässjö Näringslivs arbete samt om träindustrins betydelse för Sverige. Även studiebesök av Höglandsterminalen och diverse industribesök i Nässjö, däribland Bodafors Trä, stod på agendan.

Eksjö kommun bjöd in besökarna till diskussioner om projektet Trästad 2012 som har målet att fler större byggnader ska byggas i trä och inte i betong. Träindustrin i Sverige har för närvarande inte tillräcklig kapacitet att bygga mer i trä. Det menar Marcus Axelsson, näringslivschef i Eksjö kommun. Flera tyska företag har anmält intresse av att etablera sig i träbyggnadsregionen. Marcus Axelsson har redan affärsmöten med tyska byggföretag inbokade, som arrangerats av Tysk-Svenska Handelskammaren.

• Kontrakt, uppdrag

• småländsk träindustri