Angela Merkel och Stefan Löfven öppnar German Swedish Tech Forum

På tisdag den 31 januari öppningstalar Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Sveriges statsminister Stefan Löfven på German Swedish Tech Forum i Stockholm. Bakom det nya initiativet står Tysk-Svenska Handelskammaren och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA).

Tyska och svenska företag som använder sig av avancerad teknik står inför stora utmaningar som följd av de genomgripande förändringar globalisering, digitalisering och klimatförändringar innebär. För att möta utmaningarna krävs stark innovationskraft och ökad produktivitet för att inte förlora i internationell konkurrenskraft.

Som ledande innovationsnationer med ett sedan länge omfattande utbyte inom både näringsliv och vetenskap är Tyskland och Sverige idealiska partner för att gemensamt anta dessa utmaningar.

Bilateralt innovationsforum

Tysk-Svenska Handelskammaren etablerar nu tillsammans med IVA en ny plattform för ökat samarbete mellan industriföretag.

– Genom German Swedish Tech Forum vill vi under de kommande åren, tillsammans med utvalda samarbetspartner, genomföra en rad evenemang och projekt där tyska och svenska företagsrepresentanter och forskare kan diskutera aktuella frågor, dela kunskap och presentera best practices, säger Olof Persson, Tysk-Svenska Handelskammarens styrelseordförande.

– Visst finns det redan etablerade och välfungerande kontakter mellan Tyskland och Sverige, särskilt hos de större företagen. Men vi ser att utbytet över gränserna är svårare för små och medelstora innovationsföretag. Forumet är ett sätt att försöka få med dem på tåget, tillägger Björn O. Nilsson, IVA:s vd.

Regeringscheferna öppnar

Initiativet lanseras vid ett fullbokat evenemang i IVA:s lokaler i Stockholm den 31 januari. Digitaliseringens utmaningar för industrin och gränsöverskridande broar för kunskapsöverföringen står i fokus. Paneldeltagare är bland andra Siegfried Russwurm, medlem av koncernledningen för Siemens AG, Johan Söderström, vd för ABB Sverige, Lena Miranda, vd för Mjärdevi Science Park i Linköping, och Helmut Schönenberger, som leder en av Europas mest spännande inkubatorer – UnternehmerTUM GmbH i München.

Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Sveriges statsminister Stefan Löfven är hedersgäster och talar vid forumet. Tillsammans med Sveriges närings- och innovationsminister Mikael Damberg, handelskammarens ordförande Olof Persson och IVA:s vd Björn O. Nilsson kommer de att öppna German Swedish Tech Forum på tisdag den 31 januari.

Framtidsfrågor i fokus

Efter lanseringen med runt 150 deltagare kommer en rad evenemang och projekt att genomföras inom ramen för forumet. Flera aktuella ämnen inom digitalisering av näringsliv och samhälle, life sciences, produktion och material, mobilitet samt energi och miljö kommer att tas upp. Aktiviteterna, som ska genomföras både i Sverige och Tyskland, kommer att variera beroende på ämne och sammanhang.

– Målet är att etablera German Swedish Tech Forum som en viktig och långsiktig plattform för kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan Sverige och Tyskland om näringslivets framtidsfrågor. Viktigt är också att ge möjligheter till nätverksbyggande, avslutar Olof Persson.