DZT guldpartner i ”UNWTO Year of Sustainable Tourism for Development 2017”

Världsturismorganisationen UNWTO samordnar på uppdrag av FN:s generalförsamling utförandet av ”International Year of Sustainable Tourism for Development”. Deutsche Zentrale für Tourismus är guldpartner detta UNWTO-år och tar chansen att positionera reselandet Tyskland som en destination med exemplariskt hållbara turistanläggningar och tjänster.

DZT inleder temaåret med att lansera en ny mikrosajt på temat ”hållbart resande i Tyskland” på www.germany.travel/sustainability.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Mot bakgrund av de växande turistströmmarna, klimatförändringarna och konsumenternas stigande krav är hållbara erbjudanden avgörande för destinationens framtid i den internationella konkurrensen. Vi arbetar målinriktat på att hållbarheten ska vara en de grundläggande aspekter som utmärker destination Tyskland.

Mikrosajten finns på 17 språk och erbjuder kompakt information om hållbar turism längs hela den turistiska värdekedjan. Ämnena omfattar klimatvänliga resor med tåg, buss och kollektivtrafik, boende, mat, seder och traditioner samt friluftsmuseer, Unescos världsarvsplatser, Slow Travel och naturlandskap, Green Cities och upcycling, wellness- & spaanläggningar, barriärfria resor och Green Meetings.

Via en interaktiv karta över Tyskland kan användarna hitta hållbara, certifierade logianläggningar på allt ifrån enklare eko-campingar till lyxhotell. Urvalet görs av experter från ecoTrans i samarbete med delstaternas marknadsföringsorganisationer. Imponerande foton, bildspel och filmer ger sajten autenticitet och en konsekvent optimering för mobila enheter ger ökad användarvänlighet i planeringstadiet och även under resan.

DZT utvecklar och utökar ständigt sin kompetens på temat hållbarhet och ställer sin kunskap till förfogande för sina partners i en mängd olika format, samt kopplar ihop de olika kompetenserna inom nätverket. Som en del av en tredelad strategi deltar DZT i utvecklingen av konkreta hållbara tjänster och projekt såsom ”Bundeswettbewerb nachhaltiger Tourismusdestinationen” eller den praktiska guiden "Hållbar turism i Tyskland".

DZT förankrar aspekten hållbarhet i varumärkeskärnan med hjälp av sin kommunikationsstrategi, och presenterar regelbundet den höga standard som destination Tyskland har uppnått, vid internationella seminarier och konferenser. Den tredje aspekten är DZT:s hållbarhetsinitiativ som genomsyrar både de interna arbetsflödena samt övriga verksamhet i ekologiskt, ekonomiskt och socialt avseende.

Det största säljeventet för Tysklands inkommande turism, GTM, arrangerar DZT sedan 2012 som ett Green Meeting. DZT.s framgångar på området bekräftas dels genom Green Globe-certifieringen, dels av att de godkänts för staden Frankfurts kooperationsprojekt Ökoprofit-Betrieb samt att de ingår i det regeringsstödda nätverket Initiative Energieeffizienz-Netzwerke.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.