DZT uppnår guldstatus vid Green Globe-certifieringen

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) har med framgång godkänts för återcertifieringen i Green Globe Program. DZT tilldelades guldstatus för en kontinuerlig certifiering under fem år i följd.

Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT, förklarar:

– Reselandet Tyskland ska vara en destination som präglas av varierade och hållbara erbjudanden och tjänster inom turism. Vi som företag föregår med gott exempel genom att aktivt jobba på att minska våra ekologiska fotavtryck. Genom att uteslutande använda oss av ekologisk ström på vårt huvudkontor samt genom att arrangera den globala turismmässan Germany Travel MartTM som Green Meeting har vi enbart i år minskat CO2–utsläppen med nästan 200 ton.

Green Globe-certifiering ger internationellt erkännande Green Globe Certification Standard är en global certifieringsprocess för reseindustrin. För att delta krävs det att alla hållbara aktiviteter dokumenteras enligt en omfattande lista med kriterier på områdena hållbart management, samhälle, ekonomi, kulturarv och miljö, samt att dessa rapporteras in till Green Globe-systemet. Företaget kontrolleras även på plats av en ackrediterad, oberoende kontrollant.

Lokalt miljösamarbete med Ökoprofit Frankfurt am Main

Sedan 2014 har DZT dessutom varje år uppfyllt kraven för staden Frankfurts miljöutmärkelse Ökoprofit. Detta är ett kooperationsprojekt mellan kommunen och lokala företag. Under certifieringsprocessen deltar företagen i olika workshops i allt från energieffektivisering till medarbetarmotivation. Ökoprofit-kommissionen besöker sedan företagen för att på plats kunna bedöma de miljöåtgärder som utförts.

Kompetenscentrum för hållbarhet

DZT har systematiskt byggt upp och utökat sin kompetens på området hållbarhet med en strategi som vilar på tre pelare. Den första pelaren gäller utveckling av konkreta, hållbara erbjudanden och projekt. DZT ställer sin kompetens till förfogande för sina partners och sammankopplar kompetensen inom nätverket. Med den andra pelaren, kommunikationsstrategi, förankrar DZT aspekten hållbarhet i marknadskärnan, exempelvis genom riktad tema-marknadsföring som inbegriper alla marketinginstrument som står till förfogande. Med jämna mellanrum presenterar DZT den höga standard som reselandet Tyskland har uppnått på internationella workshops och konferenser. Den tredje pelaren, interna hållbarhetsinitiativ, knyter ihop alla aktiviteter inom hållbarhetsaspekten som företaget självt utför.

• gtm
  • dzt

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. DZT representerar Tyskland som resmål på uppdrag av förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) och stöds av denna instans enligt ett beslut i den tyska förbundsdagen. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att ytterligare stärka den positiva bilden av tyska resmål utomlands och främja turismen i Tyskland. DZT finns representerat i 32 länder över hela världen. Mer information finns på vårt presscentrum online.