Familjer i fokus i Tyska Turistbyråns nya kampanj

Europa-Park i Rust i sydtyska Baden-Württemberg är Tysklands största nöjespark med sina 13 temaområden, över 100 åkattraktioner och shower, och 4500 hotellbäddar. 2012 hade parken över 4,5 miljoner besökare. FOTO: Europa-Park

Antalet semesterresor till Tyskland med barn ökade i fjol med 38 procent från Sverige. Anledningen är bland annat den gynnsamma prisnivån på plats i samband med den starka kronan, närheten till Sverige och valmöjligheterna att ta sig till Tyskland samt det stora utbudet av familjeaktiviteter. Utanför sommarsäsongen kan man boka sin familjeresa med kort varsel, vilket gör landet till ett perfekt resmål för en minisemester. Detta visar Tyska Turistbyråns familjekampanj upp med start den 20 maj.

I december förra året var det 200 år sedan bröderna Grimms första sagobok publicerades. – Tyska Turistbyrån ser det som ett skäl för att slå ett slag för Tyskland som familjeresmål. Anledningar finns det gott om, säger Iris Müller, ansvarig för Tyska Turistbyrån i Sverige.

Tyskland är prisvärt som resmål för barnfamiljer och har med över 100 nöjesparker och äventyrsbad mycket att erbjuda. Framför allt Östersjökusten har barnvänliga stränder med dagliga aktiviteter för barnen och tillgång till livräddningsservice så att föräldrarna kan slappna av. Närheten till Sverige och många färjeförbindelser och avgångar att välja på gör det lätt och prisvärt att ta sig till Tyskland med hela familjen. Vill man ta sig längre söderut, så finns det över 150 semestervägar med olika teman att välja på som alternativ till motorvägen.

Förbundslandet Niedersachsen är perfekt för en paus på vägen

Många svenskar är välbekanta med Autobahn A7 som går genom hela Tyskland – och genom förbundslandet Niedersachsen. Men få känner till det stora utbudet av nöjes- och djurparker som ligger tätt intill varandra och är lätta att nå just från motorvägen. Ett stopp i upplevelsezoot Hannover eller i Volkswagens egen nöjespark Autostadt i Wolfsburg gör resan söderut till en trevlig upplevelse. Ett besök av Heidepark i Soltau eller Serengetipark i Hodenhagen fyller resväskan med ännu fler semesterminnen – och håller barnens humör uppe.

Kampanjinformation Kampanjen ”Familjesemester i Tysklandhttp://www.germany.travel/familjesemester sätter igång den 20 maj och når ut till cirka 3,5 miljoner kontakter i Sverige. I familjenyhetsbrevet som kommer ut en gång per månad kan man vinna familjeresepaket värda 9 000 - 18 000 kronor i varje utgåva fram till september. Vinsterna är sponsrade av Tyska Turistbyråns samarbetsparters i kampanjen, nämligen turistråden för de tyska förbundsländerna Niedersachsen, Mecklenburg-Vorpommern och Schleswig-Holstein, nöjesparkerna Europa-Park och Weissenhäuser Strand, blomsterön Mainau och den familjeinriktade hotellkedjan familotel. Key-accountpartern i kampanjen är Stena Line som med Trelleborg-Sassnitz-linjen erbjuder den billigaste och kortaste sjövägen till Tyskland. Upp till tre barn under 14 år äter dessutom gratis under juni-augusti när en vuxen köper buffé.

Inbjudan till familjekick-off för pressen den 22 maj på Postmuseum i Stockholm

Tyska Turistbyrån bjuder in till en kick-off för familjekampanjen den 22 maj kl. 11.30-13.30 på Postmuseum, Lilla Nygatan 6 i Stockholm. Journalister är välkomna att anmäla sitt intresse till office@tyskaturistbyran.se senast den 17 maj. Dessutom ordnar Tyska Turistbyrån med partner pressresor till familjedestinationen Tyskland. Kontakt: g.svaerd@tyskaturistbyran.se

• bilsemester
  • familjesemester
  • kampanj
  • familje
  • familjeaktivitet
  • nöjespark
  • kickoff
  • zoo
  • semester
  • semesteranläggning
  • semesteräventyr
  • pressevent
  • barnaktivitet
  • bilpark
  • fritidspark
  • semestervägar

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. DZT representerar Tyskland som resmål på uppdrag av förbundsministeriet för ekonomi och teknik (BMWi) och stöds av denna instans enligt ett beslut i den tyska förbundsdagen. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att ytterligare stärka den positiva bilden av tyska resmål utomlands och främja turismen i Tyskland. DZT finns representerat i 30 länder över hela världen. Mer information finns på vårt presscentrum online.