Fortsatt dynamisk tillväxt för Tysklands incoming

Berlin Panorama. © visitBerlin, Scholvien

Under perioden januari-april registrerades nästan en miljon fler utländska övernattningar i Tyskland än under samma tid året innan. Sammantaget registrerade Statistisches Bundesamt 19,2 miljoner övernattningar på logianläggningar med fler än 10 bäddar.
– Med ett plus på 5,4 procent låg Tysklands incoming under årets fyra första månader betydligt högre än under samma tidsperiod 2013, sammanfattar Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) utvecklingen.

– Särskilt positivt är det att Nederländerna, en viktig marknad för den tyska turistnäringen har återhämtat sig efter den ekonomiska krisen och ger tillväxt igen. Efter sviterna av den ekonomiska krisen som präglade året 2013 låg incoming-turismen från grannlandet fram till slutet av april återigen på en nivå som översteg förra årets med 1,6 procent.

Bland Tysklands tio viktigaste europeiska marknader låg tillväxten under de första fyra månaderna över genomsnittet för Schweiz (plus 6,4 procent), Österrike (plus 6,2 procent), Danmark (plus 8,3 procent) och Polen (plus 11,4 procent). Som jämförelse ökade antalet övernattningar från Sverige med 1,6 procent (377 000 övernattningar).

Hög tillväxt från EU-länder i Balkanregionen

Marknader med stor framtida potential i sydöstra Europa bidrog med jämförelsevis hög tillväxt till den utmärkta utvecklingen under årets första fyra månader. Från Rumänien registrerades 220 000 utländska övernattningar (plus 16,3 procent), från Bulgarien runt 84 000 (plus 25,5 procent) och från Kroatien fler än 60 000 (plus 36,5 procent).

Utomeuropeiska marknader med starka impulser från Asien

Bland de utomeuropeiska marknaderna utmärker sig den asiatiska tillväxten med en total ökning på 11,6 procent under januari-april som särskilt stark. Kina knappar med 510 000 (18,6 procent) övernattningar in på Tysklands tio viktigaste europeiska marknader. Sett till tillväxttakten ligger de arabiska golfstaterna med en ökning på 27,4 procent och 394 000 övernattningar i topp.

• rapport
  • incoming