Fortsatt tillväxt för reselandet Tyskland

Rothenburg o.d.T. (Bayern): Plönlein, Weisser Turm. © Willi Pfitzinger/Rothenburg Tourismus Service

Nästan 56 miljoner utländska övernattningar på logianläggningar med tio eller fler bäddar och en ökning på 3,8 procent 2013 jämfört med samma period förra året är det glädjande resultat uppgifter från Statistisches Bundesamt visar upp när Tysklands incoming-turism sammanfattas.

Parlamentsledamoten Ernst Burgbacher, parlamentarisk statssekreterare för förbundsministern för ekonomi och teknologi och förbundsregeringens ansvarige för frågor rörande små och mellanstora företag samt turism, förklarar:

– Tysklands popularitet bland resenärer bekräftas av den starkt växande övernattningsvolym som landets internationella besökare genererar. Under årets första nio månader har tillväxten stigit med knappt 4 procent, ett resultat som pekar på en positiv utveckling för reselandet Tyskland under 2013.

Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), tillägger:

– Tyskland plockar poäng med sin utomordentliga image och har klarat sig bra trots den ekonomiskt svåra situation som många av Europas och världens länder befinner sig i.

Konstant tillväxt i Europa

Med fler än 42 miljoner övernattningar (plus 3,2 procent jämfört med samma period 2012) står Europa även fortsättningsvis för majoriteten utländska övernattningar. Schweiz, Tysklands näst viktigaste marknad, genererade med nästan 4,2 miljoner övernattningar under perioden januari till september en ökning på 4,7 procent jämfört med året innan. Och Storbritannien, en annan betydande marknad för den tyska besöksnäringen, toppar ligan med en tillväxt på 8,7 procent. Under årets första nio månader registrerades 3,7 miljoner brittiska övernattningar i landet. Från Sverige har drygt 1,3 miljoner övernattningar registrerats, vilket motsvarar en ökning på 3,8 procent jämfört med samma period i fjol.

Utomeuropeiska marknader ger hög tillväxt

Även utomeuropeiska marknader utgör en kraftfull impuls för Tysklandsturismen: Resultatet från januari till september månad ligger med ett plus på 5,2 procent över genomsnittet för utomeuropeiska övernattningar de senaste åren. Särskilt glädjande är att USA, den utomeuropeiska marknad som väger tyngst för Tysklands incoming uppvisar en ökning på 1,4 procent (över 3,8 miljoner övernattningar) under årets nio första månader.

Hög tillväxttakt i Asien

Iögonfallande många övernattningar har även konstaterats från de arabiska golfstaterna, som står för en ökning på 17,4 procent under januari-september månad. Det motsvarar 1,3 miljoner övernattningar hittills under 2013. Även Kina, Tysklands viktigaste asiatiska marknad, bidrar positivt till landets besöksnäring med en tillväxt på 9,3 procent och över 1,3 miljoner övernattningar.

• övernattningar
  • tillväxt
  • incoming
  • reselandet tyskland

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. DZT representerar Tyskland som resmål på uppdrag av förbundsministeriet för ekonomi och teknik (BMWi) och stöds av denna instans enligt ett beslut i den tyska förbundsdagen. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att ytterligare stärka den positiva bilden av tyska resmål utomlands och främja turismen i Tyskland. DZT finns representerat i 30 länder över hela världen. Mer information finns på vårt presscentrum online.