​Fortsatt tillväxt för Tysklands incomingturism 2015

Kaub/Rhein: Borgarna Gutenfels och Pfalzgrafenstein. FOTO: Dietmar Scherf/DZT

I januari 2015 registrerade Statistisches Bundesamt sammanlagt 4,1 miljoner övernattningar av utländska gäster på logianläggningar med fler än tio bäddar. Jämfört med samma period föregående år betyder det omkring 70 000 fler övernattningar – ett plus på 1,7 procent. Från Sverige har dock en liten minskning registrerats i januari, -0,6 procent jämfört med samma månad i fjol.

– I januari har vi kunnat bygga vidare på fjolårets toppresultat. Därmed bekräftar Tysklandsturismen sin viktiga ekonomiska betydelse. Resebranschen i Tyskland bidrog 2014 enligt den senast offentliggjorda rapporten av World Travel & Tourism Council (WTTC) med 258 miljarder euro (inklusive upp- och nedströmseffekter) till bruttosocialprodukten. Reselandet Tysklands internationella framgång visar sig i kontinuerlig tillväxt för incomingturismen och bidrar på så vis signifikant till mervärde, kommenterar Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), de aktuella siffrorna.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

• statistik
  • övernattningar