Natur- och nationalparker populära i reselandet Tyskland

Berchtesgadener Land (Bayern) med det 2713 meter höga berget Watzmann. FOTO: Rainer Kiedrowski/DZT

Från fascinerande landskap i tyska kustområden till enastående flora och fauna i de bayerska Alperna. Reselandet Tyskland är med sina 105 naturparker och 14 nationalparker en sann oas för naturvänner och erbjuder oförglömliga naturupplevelser med tid både för att aktivera sig och koppla av.

I marknadsföringen av semesterlandet Tyskland står temat hållbarhet i fokus: Medan man i naturparker strävar efter en miljömedveten markanvändning med hållbar turism som målsättning, står bevarandet av ekosystemen i centrum i Tysklands nationalparker. Samtidigt främjas även naturupplevelser, forsknings-, bildnings- och avkopplingserbjudanden.

– Natur- och nationalparker representerar inte bara reselandet Tysklands landskapliga mångfald. De är även riktiga besöksmagneter för gäster från utlandet: Resultatet av våra kvalitetsundersökningar visar sedan fem år tillbaka att ”landskap och natur” hör till de topp-10-beslutskriterierna bland internationella gäster som semestrar i Tyskland, säger Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Naturturism i centrum för DZT:s temamarknadsföring

DZT marknadsför dessa naturskatter sedan många år i olika försäljningskanaler. I centrum står den egna hemsidan www.germany.travel. Här hittar alla intresserade en särskild sida om “Natur- och nationalparker“ under punkten ”Fritid & rekreation”, med detaljerad information på tolv språk om bland annat program och erbjudanden i de olika nationalparkerna. Innehållet om de 105 naturparkerna kommer online på tyska och engelska under tiden 2012-2013. DZT:s temaår är högt prioriterade i marknadsföringen av reselandet Tyskland och bearbetas i alla marknadsföringskanaler. Med temaåret 2014 “UNESCO-världsarv i Tyskland – Natur, städer, monument“ sätts hållbar kultur- och naturturism i centrum för alla aktiviteter. 2016 får Tysklands natur- och nationalparker till och med ett eget temaår under mottot ”Fascinerande natursemester“.

• vandring
  • naturupplevelser