Nya världsarv i reselandet Tyskland

Pålhus i Unteruhldingen vid Bodensjön. Foto: Andreas Kaster

25 nya platser togs upp på listan för UNESCO-världsarv i Paris i juni. Fyra av dessa ligger i Tyskland. Därmed finns sammanlagt 36 tyska sevärdheter med på världsarvslistan.

Deutsche Zentrale für Tourismus/DZT (Tyska Turistbyråns huvudkontor) marknadsför dessa kultur- och natursevärdheter tillsammans med UNESCO-Welterbestätten Deutschland e.V. och stärker därmed Tysklands bild som ett mångfacetterat reseland.

– Tyskland stoltserar redan nu med ett gott rykte som kulturdestination, vilket kommer stärkas ytterligare genom de nya världsarven, säger Petra Hedorfer, vd för Deutsche Zentrale für Tourismus/DZT.

Tyskland rankas tvåa efter Frankrike som kulturresmål för internationella resor bland européer, enligt European Travel Monitor (ETM). En avgörande faktor är det ”kulturella arvet”. 2000 år europeisk kulturhistoria har satt sina spår i Tyskland. I knappt något annat land hittar du så många enastående natur- och kultursevärdheter så nära varandra.

Nytt UNESCO-världskulturarv är Fagus-Werk i Alfeld vid Hildesheim. Fabriken räknas som den moderna industriarkitekturens ursprungsverk, och än i dag tillverkas här skoläster. Den kände Bauhaus-arkitekten Walter Gropius präglade en ny stilriktning med detta sitt första verk - en konstruktion av glas, stål och stödlösa, inglasade hörn. Med denna tyngdlösa elegans, byggd mellan 1911 och 1925, banade han vägen för den moderna arkitekturen.

Kommittén har dessutom tagit upp fem tyska bokskogsområden på världsarvslistan. Dit hör Grumsiner Forst i Brandenburg, nationalparken Kellerwald-Edersee i Hessen, nationalparken Jasmund och nationalparken Müritz i Mecklenburg-Vorpommern, liksom nationalparken Hainich i Thüringen. De utgör tillsammans de värdefullaste resterna av stora och naturnära bokskogsområden, som finns kvar i Tyskland.

Under namnet "Förhistoriskt pålhusbygge kring Alperna", har UNESCO utnämnt 111 fyndplatser för pålhusbyggen i sex alpländer, som gränsöverskridande världskulturarv. Däribland 18 fyndplatser i Baden-Württemberg och Bayern. Vid Bodensjöns strand ligger nio pålhusbyggen, sex fyndplatser finns i Oberschwaben, söder om Augsburg och i Starnberger See ligger tre bayerska monument. Tillsammans med ytterligare 93 platser för pålhusbyggen i Frankrike, Italien, Österrike, Schweiz och Slovenien representerar de ett arkeologiskt arv, som sträcker sig ända tillbaka till 5000 år före Kristus.

Läs mer om Tysklands UNESCO-världsarv på Tyska Turistbyråns hemsida: http://www.germany.travel/se/staedte___kultur/unesco_welterben/unesco_welterben.html

• unescos världsarvslista