Rundturer i Tyskland: Norra Tysklands städer

Torget i Bremen

Resan börjar i staden  Rostock, som ligger i det nordösttyska förbundslandet  Mecklenburg-Vorpommern, och som lätt kan nås från Sverige med färjerederierna  TT-Line och  Scandlines. Rostock har haft stadsrättigheter sedan år 1218 och var medlem i handelsmonopolförbundet hansan. Universitetet i Rostock grundades 1419 och är därmed en av Nordeuropas äldsta universitet. De största evenemangen i den nordtyska staden, som sedan 1965 är vänort till Göteborg, är regattan / folkfesten  Hansesail (5-8 augusti 2010) och  julmarknaden (25 november - 22 december 2010). Några av de största sevärdheterna i Rostock är den gamla stadsporten Kröpeliner Tor, rådhuset, IGA-parken, klostret "zum Heiligen Kreuz", samt kyrkorna Marienkirche, Nikolaikirche och Sankt Petri-Kirche.

Drygt 13 mil västerut ligger en annan gammal hansastad:  Lübeck, som grundades år 1143 av Adolf II, greve av Schauenburg och Holstein. Under århundradenas lopp utvecklades orten till en betydelsefull handelsstad. Så småningom blev Lübeck huvudorten av den mäktiga hansan och kallades då också för "hansans drottning". Idag är det Lübecks vackra gamla innerstad, med ett antal fina byggnader från olika århundraden, som är stadens stora turistmagnet. Här ligger bland annat Holstentor, Buddenbrookhuset, Haus der Schiffergesellschaft, Marienkirche och domkyrkan. I innerstaden äger varje år en  julmarknad rum, som är det största evenemanget i Lübeck (i år 22 november till 30 december). Till Lübeck kommer man lättast med flyg (  Ryanair) eller färja (  TT Line och  Finnlines till Travemünde).

Resan fortsätter 7 mil sydvästerut till  Hamburg, Tysklands näststörsta stad. Staden blev år 1189 en fri riksstad och under hansatiden var Hamburg den viktigaste nordsjöhamnen i förbundet. Från och med 1550-talet och framåt var Hamburg en av Europas viktigaste importhamnar. Runt 1850 hade staden bara 50 000 invånare, men efter att industrialiseringen hade dragit igång, och staden började införliva orterna och kommunerna som låg runt omkring den, hade man runt år 1900 ett invånarantal på en miljon. De största sevärdheterna / attraktionerna i Hamburg är marknaden Fischmarkt , som äger rum varje söndag 05:00-09:30/på vintern 07:00-09:30, stadsdelen Blankenese, parken Planten un Blomen med sin vattenljusorgel, djurparken  Hagenbeck, rådhuset, shoppinggatan Jungfernstieg , modelljärnvägen  Miniatur Wunderland i Speicherstadt,  Beatlesmuseet, Reeperbahn och naturligtvis hamnen. Ett besök på nöjesfältet  Hamburger Dom, som slår upp sina portar under loppet av en månad tre gånger per år, är också alltid mycket trevligt. Om man är fotbollsintresserad är ett besök på en av Hamburger Sportvereins Bundesligamatcher på  HSH Nordbank Arena att rekommendera. Eller varför inte titta på en ishockeymatch med  Hamburg Freezers, eller en handbollsmatch med  HSV? Till Hamburg kommer man enklast med flyg (  SAS /  Lufthansa) eller  tåg från Köpenhamn.

Freie Hansestadt Bremen är, precis som Hamburg och Berlin, förutom en stad även en av Tysklands tre så kallade stadsstater. År 782 nämndes Bremen för första gången i ett dokument och bara sex år senare gjorde Karl den Store staden till biskopssäte. Missionären Ansgar, som på 800-talet spred kristendomens budskap i Skandinavien, var bland annat biskop i Bremen, där han dog år 865. Idag är Bremen -efter Hamburg- Tysklands näst viktigaste im- och exportstad. De största sevärdheterna är rådhuset, Rolandstatyn, Schnoorkvarteret, domkyrkan S:t Petri och  Universum Science Center. En annan stor attraktion i Bremen är parken  Botanika med sin fina rododendronpark. Stadens största evenemang är Tysklands äldsta folkfest  Bremer Freimarkt, som i år kommer att äga rum 15-31 oktober.

Andra turförslag i Tyskland kan du hitta här