​Svag tillväxt i slutet av tredje kvartalet

Enligt Statistisches Bundesamt uppgår antalet internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler under perioden januari till september innevarande år till cirka 63 miljoner. Således ligger resultatet för Tysklands incoming 1,6 procent över jämförelsetalen från samma period föregående år.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar:

– Reseströmmarna är i förändring över hela världen. Trots sviktande siffror under vissa av årets månader, visar sig de volymstarka källmarknaderna vara en stabiliserande faktor i slutet av det tredje kvartalet. De europeiska länderna står för en tillväxt på 1,9 procent, medan tillväxten på den transatlantiska marknaden har avstannat. Enligt de preliminära resultaten fortsätter denna sidledestrend med en enprocentig tillbakagång i oktober och en kumulativ ökning med en procent sedan årets början. De senaste prognoserna från IPK Internationals World Travel Monitor ser dock positivt på den globala reseutvecklingen under 2017.

Volymstarka europeiska källmarknader en stabiliserande faktor

De tio viktigaste europeiska källmarknaderna för Tysklands inkommande turism står för övervägande positiva siffror i slutet av tredje kvartalet. Tysklands viktigaste incoming-marknad Nederländerna ligger 1,8 procent över resultatet för föregående år, och Schweiz lägger sig på en andra plats med 3,3 procent. Storbritannien sviktar något efter Brexit-omröstningen och ökar med 1,2 procent. Den enda topp 10-marknaden som minskat under året är Italien med minus 4,1 procent. Från Sverige har 1 413 794 övernattningar registrerats under januari till september 2016, vilket motsvarar en ökning på 0,9 procent jämfört med samma period föregående år.

Tysklands viktigaste interkontinentala källmarknad, USA, genererar en signifikant ökning på 3,3 procent.

Osäkerhet på tillväxtmarknader

Bland de marknader som haft en särskilt dynamisk utveckling under de senaste åren, ser vi ett blandat resultat. Orsakerna är främst ekonomiska och särskilt i Kina, Japan och andra asiatiska länder lägger den avstannande ekonomiska tillväxten sordin på konsumtionsbeteendet, samtidigt som en förenklad visumprocess ger positiva impulser för turismen.

I Kina registrerade IPK International en förskjutning av den utgående turismen: En tvåsiffrig tillväxt för resor inom Asien och resor till Amerika resulterar i en ensiffrig nedgång för resor till Europa. I enlighet med detta sjönk även antalet kinesiska övernattningsgäster i Tyskland till plus 0,4 procent. De arabiska Golfstaterna står för en minskning med 3,3 procent i slutet av september och Japan minskade med hela 12,1 procent. Samtidigt står andra delar av Asien för ökningar – Indien 5,5 procent, Sydkorea 6,3 procent och övriga asiatiska länder sammanlagt med plus 6,1 procent. Det ryska incoming-raset har ännu inte avstannat (minus 17,1 procent) och Brasiliens ekonomiska kris bidrog till en förlust på 19,1 procent under årets första nio månader.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

• incoming