Tyskland ökar sin popularitet som shoppingdestination

Fönstershoppande par i modemetropolen Düsseldorf (Nordrhein-Westfalen). FOTO: Dirk Topel Kommunikation GmbH/DZT

Tyskland kan stärka sin position ytterligare som shoppingdestination för köpglada turister från tillväxtmarknader. 2013 steg besökarnas (ej från Schengennationer) utgifter för taxfree med nära fem procent. Varuhandeln som kämpat mot en stark euro och tuffa villkor kunde under första kvartalet 2014 ändå glädjas över stigande omsättning enligt Global Blue Shopping Tourist Barometer.

Global Blue sammanställer och analyserar alla inköp för vilka turisterna ansöker om återbetalning av moms. Tyskland står för 12,2 procent av den europeiska taxfree-omsättningen och placerar sig efter Frankrike, Italien och Storbritannien på fjärde plats bland Europas shoppingdestinationer.

– Med marknadsandelar på 32 respektive 24 procent var Kina och Ryssland tveklöst de länder som stod för den största delen av taxfree-shoppingen. Under de första fyra månaderna 2014 lyckades Ryssland dessutom öka sin marknadsandel signifikant, så att de bägge länderna nu ligger jämsides i statistiktoppen, upplyser Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

– Med en växande medelklass hör de båda länderna också till de största tillväxtmarknaderna för den tyska incoming-turismen. Det medför också att shopping-turismen på medellång och lång sikt bidrar till att skapa bruttointäkter.

Marknader med potential dominerar

Med ett genomsnitt på 575 euro per köp fortsätter besökare från Kina att vara de som spenderar mest i Tyskland även under 2014 års första kvartal. På andra plats kommer besökare från Thailand (459 euro), USA (356 euro), Förenade Arabemiraten (326 euro) och Ryssland (323 euro).

Omtyckta varor

Vilka varor som det köps mest av har knappast förändrats jämfört med förra året.

Mode står för nära hälften av taxfree-köpens omsättning. I genomsnitt spenderar en kund runt 300 euro på mode och accessoarer. Nästan hälften av omsättningen utgörs av klockor och smycken och med ett genomsnitt på 1700 euro per köp är det här de största investeringarna görs.

Populära shoppingstäder

Frankfurt och München är med sina internationella flygplatser Tysklands populäraste städer, i varje fall sett till den jämförelsevis prisvärda taxfree-shoppingen. Runt en femtedel av taxfree-omsättningen genereras i närheten av de båda flygplatserna, men även Berlin profiterar av tillströmningen av utländska turister och ytterligare långdistansflyg ger även Düsseldorf medvind vad gäller omsättningen.

• shopping