Tyskland ser fram emot ett positivt årsresultat

Strax innan de avslutande siffrorna för år 2017 är klara visar det sig att tysk incomingturism har slagit ännu ett rekord: Från januari till november registrerades enligt Statistisches Bundesamt 78 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är 3,5 procent fler övernattningar än under samma period förra året.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar:

– Under 2017 utvecklades Tysklands incoming betydligt mer dynamiskt än föregående år. I jämförelse med 2016 års försiktiga ökning på 1,4 procent kan vi räkna med dubbelt så höga tillväxtsiffror för 2017. Det är delvis grundläggande ekonomiska faktorer och politisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna som påverkar resultatet i positiv riktning, men framför allt reselandet Tysklands strålande positionering på marknaden – 'Germany simply inspiring'.

Förändrat resebeteende hos Svenskar

Från Sverige har 1 659 533 övernattningar registrerats mellan januari och november 2017, vilket är en minskning av antalet övernattningar med 1,4 procent jämfört med samma period i fjol.

Iris Müller, Marknadschef för Tyska Turistbyrån, förklarar:

– I Sverige har vi under de senaste åren sett en kraftig förändring i hur vi Svenskar reser. Nya onlinemarknadsplatser för uthyrning och bokning av privata boenden, som inte tas hänsyn till i statistiken, har blivit alltmer populära, framförallt bland den yngre generationen. På så vis är detta resultatet inte överraskande och vi kommer med sannolikhet se en viss minskning i övernattningar från den svenska marknaden under 2017. I överlag kan vi konstatera att Tyskland är ett attraktivt resmål både för unga och gamla resande från Sverige med sammanlagt 14 procent marknadsandel av alla utlandsresor strax efter Spanien.

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. DZT representerar Tyskland som resmål på uppdrag av förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) och stöds av denna instans enligt ett beslut i den tyska förbundsdagen. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att ytterligare stärka den positiva bilden av tyska resmål utomlands och främja turismen i Tyskland. DZT finns representerat i 32 länder över hela världen. Mer information finns på vårt presscentrum online.