Vinnarna har korats i Tyska Turistbyråns och tidningen RES bloggtävling #JoinGermanTradition

Den 14 augusti var det prisutdelning hos tidningen RES. På bilden från vänster: Iris Müller (Tyska Turistbyrån), Alexandra Bernvetter (vinnande bloggare), Pernilla Busch (vinnande bloggare), Gustav Svärd (Tyska Turistbyrån), Sonja Gertz (airberlin), Hanna Anfelter (tidningen RES), David Grudd (tidningen RES) och Nils Norberg (tidningen RES). FOTO: Tyska Turistbyrån AB

Vinnarparet har korats i Tyska Turistbyrån och tidningen RES gemensamma bloggkampanj #JoinGermanTradition. Under maj och juni var fem par i Tyskland och skrev, fotade, tecknade och filmade om sina teman och destinationer. Vinnarna – team Buschvetter – får nöjet att resa med airberlin till Berlin och bo på designhotellet nhow. Partner och sponsorer i kampanjen var turistråden i Lübeck, Brandenburg, München, Wonderful 9+1, Mecklenburg-Vorpommern, Quedlinburg, Bremen, Rüdesheim, flygbolaget airberlin, Deutsche Bahn, Nhow Hotel Berlin och Romantik Hotels.

– Syftet med kampanjen är att öka kännedomen om Tysklands traditioner och seder i modern tappning, säger Iris Müller, ansvarig för Tyska Turistbyråns verksamhet i Sverige. Samtidigt ville vi ge fem bloggarteam i uppdrag att resa till Tyskland och blogga för brinnande livet om kategorierna hantverk & design; mat, vin & öl; slott & historia; mode & folkdräkter; folkfest & festivaler.

De fem kategorierna valdes ut för att passa satsningen #JoinGermanTradition som pågår världen över under hela året 2015. Målet är att lyfta intresset för tyska seder och traditioner och att skapa lusten att uppleva dessa på plats.

Konkurrensen i bloggtävlingen var tuff, men teamet Buschvetters (som består av Alexandra Bernvetter och Pernilla Busch) fantasi, deras flitiga bloggande i flera kanaler och stora engagemang – inte minst vad gäller klädval och filmskapande – tog dem hela vägen.

Läs Pernilla & Alexandras vinnarblogg om temat slott & historia på http://res.se/blogg/tyskhistoria/.

De övriga bloggarteamen var Emma & Gisela (tema hantverk & design: http://res.se/blogg/tyskdesign/), Pelle & Veronica (tema kulinariskt: http://res.se/blogg/rhendalen/), Sandra & Mårten (tema folkfester & festivaler: http://res.se/blogg/tyskfolkfest/) och Mathias & Fredrik (tema mode: http://res.se/blogg/tysktmode/).

Hela bloggflödet finns dessutom på vår kampanjsajt http://www.germany.travel/joingermantradition.

Vi tackar alla bloggarteam för väl utförda uppdrag, fantastiska bloggar och för att tävlingen blev en sådan succé. Tack för kreativiteten, idéerna och de spännande berättelserna om Tyskland, som illustrerats med otroligt fina bilder.

• #joingermantradition
  • seder och bruk