9 av 10 svenskar är kreditvärdiga

9 av 10 svenskar är kreditvärdiga

Årets Kreditbetygskarta från UC visar de allra flesta svenskar har en bra kreditvärdighet utan att veta om det. Det innebär att nästan alla svenska privatpersoner över 18 år har goda förutsättningar att kunna få bra villkor med olika kreditgivare.

- UC:s statistik visar att svenskarnas genomsnittliga kreditbetyg har förbättrats. Högst kreditbetyg har invånarna i Halland och lägst kreditbetyg har invånarna i Stockholms län. Statistiken visar även att det är invånarna i Norrbotten och på Gotland som har förbättrat sitt kreditbetyg mest under perioden 2006 till 2015. De som har förbättrat sitt kreditbetyg mest under perioden 2006-2015 återfinns i postnummer 172 67 Sundbyberg där har Kreditbetyget höjts med hela 18,5 procent säger Roland Sigbladh, marknadschef UC.

Bästa kreditbetyget, med störst andel ”Utmärkt” har:

Post nr Postort Andel i % boende i postnumret som
har betyget ”Utmärkt”
564 34 Bankeryd          81,8%
587 39 Linköping 81,0%
554 49 Jönköping 80,7%
471 30 Skärhamn 78,8%
598 32 Vimmerby 78,3%
Svagast kreditbetyg, med störst andel ”Svag” har:
Post nr Postort Andel i % boende i postnumret som
har betyget ”Svag”
126 30 Hägersten 57,4%
141 75 Kungens Kurva 34,5%
148 32 Ösmo 29,0%
644 33 Torshälla 26,8%
145 53 Norsborg 26,8%

Med tjänsten ”Mitt Kreditbetyg” kan alla privatpersoner själv kontrollera sin kreditvärdighet och därmed öka sina möjligheter att förhandla fram bra villkor med kreditgivaren.

- Bästa rådet till de som exempelvis vill sänka sin ränta är att vara en aktiv och påläst konsument. Att ta reda på sitt eget kreditbetyg är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång. Enklast gör du det på www.minuc.se. Har du en bra kreditvärdighet ska du berätta det för din kreditgivare och diskutera en ränterabatt utifrån vilken risk de tar med dig som kund säger Roland Sigbladh.

För mer information avseende UC:s Kreditbetyg är ni välkomna att kontakta UC:s marknadschef Roland Sigbladh, 073-914 84 60 eller besöka www.minuc.se.

Johan Hopstadius, Press och extern kommunikation 0765-40 90 90