9 av 10 svenskar är kreditvärdiga

9 av 10 svenskar är kreditvärdiga

Ny statistik från UC visar de allra flesta svenska har en bra kreditvärdighet utan att veta om det. Det innebär att nästan alla svenska privatpersoner över 18 år har goda förutsättningar att kunna få bra villkor med olika kreditgivare.
UC har tagit fram statistik som visar hur kreditbetygen fördelar sig över Sverige per postnummer UC:s tjänst ”Mitt kreditbetyg” bygger på all information som UC har om privatpersoner i UC:s databas, ex inkomster, fastighetsinnehav, förekomst av betalningsanmärkningar. Utifrån den informationen sätts ett kreditbetyg som fördelas på: Utmärkt, Mycket Bra, Bra, Mindre Bra och Svag. Kreditbetyget är ett mått på betalningsförmåga och betalningsvilja.

Bästa kreditbetyget, med störst andel ”Utmärkt” har:

Post nr

Postort

Andel i % boende i postnumret som har betyget ”Utmärkt”

Bjärred

83,2%

Oxelösund

83,2%

Nacka

81,0%

Vimmerby

78,9%

Linköping

77,7%

Svagast kreditbetyg, med störst andel ”Svag” har:

Post nr

Postort

Andel i % boende i postnumret som har betyget ”Svag”

Kungens Kurva

39,3%

Vällingby

33,3%

Ösmo

32,7%

Torshälla

31,5%

26,9%

Med tjänsten ”Mitt Kreditbetyg” kan alla privatpersoner själv kontrollera sin kreditvärdighet och därmed öka sina möjligheter att förhandla fram bra villkor med kreditgivaren.

Bästa rådet till de som exempelvis vill sänka sin ränta är att vara en aktiv och påläst konsument. Att ta reda på sitt eget kreditbetyg är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång. Enklast gör du det på www.minuc.se. Har du en bra kreditvärdighet ska du berätta det för din kreditgivare och diskutera en ränterabatt utifrån vilken risk de tar med dig som kund säger Anna Bülow, enhetschef UC Konsumenttjänster.

För mer information avseende UC:s Kreditbetyg är ni välkomna att kontakta Anna Bülow, enhetschef UC konsumenttjänster eller UC:s marknadschef Roland Sigbladh eller besöka www.minuc.se.