De senaste 5 åren har lyckade företagsrekonstruktioner räddat 2 615 arbetstillfällen

En ny studie av Affärs och kreditupplysningsföretaget UC visar att det är mycket viktigt för samhället att krisdrabbade företag i god tid innan krisen är ett faktum genomgår företags-rekonstruktion. Studien visar att man kan rädda stora värden och många arbetstillfällen.

UC:s studie visar att hela 18 procent, av de totalt 1 045 krisdrabbade företagen som ansökt om företagsrekonstruktion under perioden 2008 – 2012, överlever. Den sammanlagda omsättningen för de företag som lyckats med sin rekonstruktion uppgår, enligt det senaste inlämnade bokslutet, till 6,8 miljarder kronor.

UC:s studie visar att 2 615 arbetstillfällen räddats. Den sektor som lyckas bäst med sina företagsrekonstruktioner är tillverkningsindustrin. Där har de krisdrabbade företagen både lyckats rädda kvar 1 695 arbetstillfällen och ökat sin omsättning med 4,1 procent jämfört med situationen innan företagsrekonstruktionen säger Roland Sigbladh, marknadschef UC AB.

UC:s starka rekommendation är att inte blunda för krisen utan att agera i tid. Det ökar möjligheterna väsentligt för att lyckas rädda företaget. Det enklaste och billigaste sättet att skapa arbetstillfällen är att se till att de arbetstillfällen som finns inte försvinner. Därför är företagsrekonstruktioner ur ett samhällsperspektiv ett viktigt verktyg i kampen mot arbetslöshet, säger Roland Sigbladh, marknadschef UC AB.

Län
Antal företagsrekonstruktioner
Lyckade företagsrekonstruktioner
Antal anställda enl. senaste bokslutet
Omsättning enl. senaste bokslutet (Mkr)
Jönköping

Västerbotten
Östergötland
Län Antal företagsrekonstruktioner
Lyckade företagsrekonstruktioner
Antal anställda enl.senaste bokslutet
Omsättning enl. senaste bokslutet (Mkr)

Tillverkningsind

Handel

Byggindustri

Tjänstesektorn  197  32,0 %  547  472

UC:s studie avseende företagsrekonstruktioner finns tillgänglig på www.uc.se. Där finns även fördelningen per län och kommun. Om ni har frågor eller vill ha kommentarer är ni välkomna att kontakta UC:s marknadschef Roland Sigbladh.

För mer information kontakta:

Roland Sigbladh, marknadschef UC AB  073-914 84 60

UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Med hjälp av marknadens mest kompletta kreditupplysningar, unika analyser och effektiva lösningar kan våra kunder fatta säkra affärsbeslut. Dessutom erbjuder vi sälj- och marknadsfunktioner att utveckla lönsamma kundrelationer inom såväl konsument- som företagsmarknaden. UC:s tjänster används som underlag till miljontals beslut av såväl små som stora företag inom många olika branscher, offentlig sektor och av privatpersoner. UC ägs av de svenska affärsbankerna och våra cirka 250 medarbetare finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
Årstaängsvägen 21B