Fortsatt minskning av företagskonkurserna

Fortsatt minskning av företagskonkurserna

Företagskonkurserna minskade med 5 procent i mars och därmed fortsätter den positiva utveckling vi sett sedan andra halvan av förra året. Efter årets första kvartal uppgår konkursminskningen till 10 procent och nedgången är bred och jämnt fördelad över de allra flesta län och branscher. Statistiken omfattar aktiebolag, handels- och kommanditbolag samt övriga juridiska personer.

Under mars månad försattes 545 företag i konkurs, vilket innebär en minskning med 5 procent jämfört med samma månad föregående år.
– Utvecklingen indikerar en förbättrad konjunktur och viss optimism i det svenska näringslivet vilket för många företag innebär ökade möjligheter till högre intäkter och starkare likviditet. Antalet företagskonkurser har minskat eller stått stilla under de tre senaste kvartalen, och många företag har fått ett stabilare kassaflöde och bättre lönsamhet, säger UC:s marknadschef Roland Sigbladh.

Bred konkursnedgång regionalt och branschmässigt
Sett till det första kvartalet uppgick antalet företagskonkurser till 1 661 stycken. Det är en minskning med 10 procent jämfört med motsvarande period förra året. Nedgången är bred såväl branschmässigt som regionalt. Störst konkursminskningar noteras för transportsektorn, detaljhandeln, information/kommunikation samt byggindustrin. Den sistnämnda uppvisar en mycket positiv trend där konkurserna har minskat med 19 procent under årets första tre månader.
– Det finns en optimism inom byggindustrin och framför allt är det bostadsbyggande som förväntas ta fart ordentligt under året och därmed kunna driva återhämtningen och utvecklingen framåt, säger Roland Sigbladh.

Geografiskt minskar konkurserna i de allra flesta länen under det första kvartalet. Störst är minskningarna i Gotlands och Blekinge län. I storstadsregionerna Stockholm, Västra Götaland och Skåne län landade kvartalsminskningarna på 8, 10 respektive 4 procent.
– Den tjänsteintensiva ekonomin i Stockholmsregionen främjas av den starka privatkonsumtionen som håller igång den fortsatta efterfrågan, och då exportmarknaden tar fart i takt med att konjunkturen i omvärlden förbättras innebär det även en stabilisering för industriföretagen.

Återhämtning runt hörnet
Många konjunktursignaler pekar i positiv riktning; såväl förbättringen i den internationella konjunkturen som utvecklingen i det svenska näringslivet, där allt fler branscher signalerar en ökad efterfrågan. Även en betydande andel av de mindre företagen är positiva och planerar att anställa mer personal.
– Vi räknar även med en stark privatkonsumtion under året till följd av låga räntor samt ökade disponibla inkomster, och den stabila inhemska ekonomin talar för att de flesta svenska företag får allt bättre förutsättningar, avslutar Roland Sigbladh.

UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Med hjälp av marknadens mest kompletta kreditupplysningar, unika analyser och effektiva lösningar kan våra kunder fatta säkra affärsbeslut. Dessutom erbjuder vi sälj- och marknadsfunktioner att utveckla lönsamma kundrelationer inom såväl konsument- som företagsmarknaden. UC:s tjänster används som underlag till miljontals beslut av såväl små som stora företag inom många olika branscher, offentlig sektor och av privatpersoner. UC ägs av de svenska affärsbankerna och våra cirka 250 medarbetare finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
Årstaängsvägen 21B