Jeanette Jäger utsedd till ny koncern vd för Enento Group

Jeanette Jäger utsedd till ny koncern vd för Enento Group

Jeanette Jäger har idag utsetts till ny koncern vd för det nordiska affärs- och kreditinformationsföretaget Enento Group. Jeanette tillträder sin nya tjänst den 1 januari 2022. I Sverige är Enento Group verksamma under varumärkena UC, Allabolag och Proff.

Jeanette Jäger har bred erfarenhet från bank- och finanssektorn i Norden och har haft flera ledande positioner inom IT, finans, sälj och marknadsföring. Sedan 2016 har hon jobbat för det svenska företaget Bankgirot, först som vice president Digital Services och sedan 2017 som vd. Tidigare har hon bland annat haft ledande roller inom företaget Tieto och TDC Communication.

- Jeanette har djup kompetens inom digital finansverksamhet och har även bred erfarenhet från olika roller i utvecklingsprojekt och i nordiska företag. Jeanette har även tidigare varit involverad i stora IT plattforms projekt, liknande det som vi nu jobbar med inom Enento Group. Hennes kompetens passar på ett utmärkt sätt in på det som krävs framöver när vi nu vill fortsätta att utveckla Enento Group, säger Patrick Lapveteläinen, styrelseordförande för Enento Group.

- Enento Group är en av de ledande nordiska leverantörerna av digitala affärs- och kreditinformationstjänster, vars tillväxt och expansion i Norden de senaste åren varit imponerande. Jag känner stor entusiasm över att tillträda denna tjänst i detta spännande skede som företaget befinner sig i. Jag ser fram mot att utveckla samhällsviktiga och hållbara tjänster med kundernas behov i centrum och att få fortsätta bygga företaget nordiskt tillsammans med organisationen, säger Jeanette Jäger.

Den 21 april 2021, kommunicerades att den nuvarande koncern vd:n Jukka Ruuska sagt upp sig för att ta sig an nya utmaningar utanför Enento Group. Han hade då varit verksam i bolaget i närmare tio år. Jukka Ruuska fortsätter som koncern vd fram till den 31 oktober 2021.

För mer information:
    Patrick Lapveteläinen, Styrelseordförande Enento Group

Enento Group har försett företag och samhället med affärs- och kreditinformationstjänster sedan 1905. Företaget är idag verksamma i Finland under varumärkena Asiakastieto och Emaileri, i Sverige under varumärkena UC, Allabolag och Proff samt i Norge och Danmark under varumärket Proff. Företagets digitala tjänster hjälper företag och konsumenter i dagliga finansiella beslutprocesser samt i försäljnings- och marknadsföringsprocesser. Enento Group har 425 anställda och hade 2020 en nettoomsättning på 151,3 MEUR och är noterat på Nasdaq Helsinki.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
    konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
    och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
    interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
    hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
    som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
    Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
    småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
    nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
    medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
    Årstaängsvägen 21B