Konkurserna i mars minskar kraftigt – även inom hotell- och restaurangbranschen

Färsk statistik från UC visar att konkurserna i mars minskar kraftigt med 22 procent, jämfört med samma månad i fjol. Det innebär att konkurserna under samtliga månader under årets första kvartal har minskat. Även inom hotell- och restaurangbranschen visar UCs statistik ett minskat antal konkurser, detta på första gången sedan mars 2019. Hittills i år har konkurserna i landet minskat med totalt 17 procent jämfört med samma period under 2020.

UCs statistik för mars månad visar att konkurserna inom samtliga av de stora branscherna som mäts har minskat, jämfört med mars i fjol. Vi ser också samma trend på kvartalsnivå.

- Återhämtningen i ekonomin syns i konkursstatistiken. För ett år sedan befarade många mycket stora tapp i tillväxten, men facit visar på fall runt tre procent. Tillväxten blev oväntat hög och arbetslösheten oväntat låg. De problem med handeln som uppstod är borta. Regeringar och centralbanker världen över satte in stora finans- och penningpolitiska åtgärder för att mildra konsekvenserna för ekonomin och hindra problemen i de drabbade sektorerna från att sprida sig till övriga delar av ekonomin och till den finansiella sektorn. De kraftfulla stödpaketen och den låga räntan har hållit många företag flytande. Möjligheten till permittering har gjort det enklare att skära i lönekostnaderna och den befarade ökningen av arbetslösheten blev inte alls så stor som väntat, säger Richard Damberg, ekonom på UC.

Konkurser inom hotell- och restaurangbranschen minskar med hela 32 procent

Under mars månad har också konkurser inom särskilt drabbade branscher, såsom hotell- och restaurangbranschen, sjunkit. Det är första gången sedan mars 2019 som antalet konkurser inom branschsegmentet minskar. Trenden är genomgående för samtliga branscher och för landet i stort, med vissa undantag på länsnivå. Inom detaljhandeln där vissa segment också varit hårt drabbade har konkurserna fallit med 24 procent.

Jag är positivt överraskad över att konkurserna sjunker inom hotell- och restaurangbranschen. Många bolag har och har haft det mycket tufft och försöker överleva till restriktionerna släpps. I takt med att vaccinationerna fortsätter och att uteserveringsperioden inleds tror jag att vi kommer kunna se en fortsatt positiv trend och en tid för återhämtning inom just hotell- och restaurangbranschen, kommenterar Richard Damberg.

Att konkurserna faller inom detaljhandeln upplever jag som mindre förvånande däremot. Detta är en trend som vi har sett vara på gång under en längre tid, och beror antagligen på att många små svaga detaljhandlare redan har gått i konkurs. Trenden är att större kedjor med finansiella muskler att möta de nya förutsättningarna tar allt större plats på marknaden. Dagligvaruhandeln går som aldrig förr och e-handeln har tagit ett rejält skutt framåt, fortsätter Richard Damberg.

Unga vuxna drabbas hårt

När vi nu står inför skolavslutningar och sommarjobbstider är det extra tufft för landets unga vuxna. De branscher som normalt sett erbjuder en möjlighet till ett första steg in på arbetsmarknaden kämpar i motvind.

-Vi tror att unga vuxna och de som inte har etablerat sig på arbetsmarknaden än, är bland dem som rent arbetsmässigt drabbas hårdast av pandemin. Många jobb i hotell-, restaurangbranschen och inom detaljhandeln har försvunnit, vilket är en väldigt viktig arbetsgivare för just denna målgrupp. En parallell trend vi ser är att bostadsmarknaden har eskalerat. Det är ofta inte möjligt för unga vuxna att köpa en lägenhet i storstadsregionerna och vi ser en utflyttning från Stockholm. Vi kommer att följa effekterna av att amorteringslättnaderna för bolån försvinner senare i augusti, avslutar Richard Damberg.

För att se konkursutvecklingen på läns- och kommunnivå samt branscher, besök https://www.uc.se/konkursstatistik/

Om UCs konkursstatistik

UCs konkursstatistik omfattar aktie-, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer. Den månatliga konkursstatistiken mäts från den första till den sista dagen per månad. Om månadsskiftet sker på en helg eller röd dag kommer statistiken mätas från den första till den första tillgängliga arbetsdagen.

uc.se/konkursstatistik kan du numera se en karta över företagskonkurser på länsnivå.

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data och information till analyserade datamodeller och insikter som används i interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser. Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans, småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420 medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
Årstaängsvägen 21B