Statistik från UC visar: Dyster månad för hotell- och restaurangbranschen men stabil utveckling i landet

Höstens första månad redovisar en förhållandevis stabil utveckling bland svenska företagskonkurser. För september ökar konkurserna med +2 procent. Branschmässigt redovisar hotell- och restaurangsegmentet den största ökningen med hela +22 procent.

Statistik från UC visar att den negativa trenden under årets inledande nio månader påverkar den totala statistiken för året. Hittills i år har de svenska företagskonkurserna ökat med +5 procent när vi snart går in i årets sista kvartal.

- Den trista konkursutvecklingen fortsätter i de tre stora branscherna hotell- och restaurang (+22%), byggindustrin (+17%) och detaljhandeln (+9%). Framförallt är det mindre bolag i dessa branscher som går i konkurs. I byggsektorn sker just nu en övergång av arbetskraft från Rot-sektorn till större anläggningsarbeten och det påverkar en del byggbolag negativt. I hotell- och restaurangföretagen är en tänkbar förklaring höjningen av arbetsgivaravgifterna för ungdomar som har tredubblats. I detaljhandeln ser vi den kraftiga utvecklingen av e-handel som minskar behovet av fysiska butiker och den utvecklingen lär inte avta, kommenterar Richard Damberg, ekonom och utbildningsansvarig på UC.

Chockerande ökning i flertalet län
För september månad ser UC stora ökningar av antalet konkurser, framför allt i Västmanlands län (+267%), Jämtlands län(+267%) och Norrbottens län (+133%).

Det län där företagskonkurserna minskar mest är Gävleborgs län som redovisar en minskning på -71% för september månad, jämfört med samma period förra året.

LänProcentuell förändring
Jämtlands län267%20%
Västerbottens län-55%13%
Norrbottens län133%7%

* procentuell förändring jämfört med samma månad föregående år
** procentuell förändring jämfört med samma antal månader föregående

Presskontakt:Johanna Westin, PR-ansvarig, UC AB

E-post: johanna.westin@uc.se

Om UC och vår konkursstatistik
UCs konkursstatistik omfattar aktiebolag, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer.

För mer information om UC och den fullständiga konkursstatistiken, läs mer på: www.uc.se/konkursstatistik/

UC AB är Sveriges ledande affärs- och kreditinformationsföretag. Sedan 1977 erbjuder vi miljontals kunder beslutsunderlag genom förädlad affärsinformation och kompletta kreditupplysningar. Våra kunder är både företag, offentlig sektor och privatpersoner. UC-koncernen består av UC allabolag AB, UC Affärsfakta AB, UC Marknadsinformation AB och UC Bostadsvärdering AB. Tillsammans samverkar våra bolag för synergier som ger smartare tjänster och större fördelar för kunden. Samtliga med målet att skapa säkrare affärsbeslut och större drömmar.

Karin Arrenfeldt

Presskontakt PR och Kommunikationsansvarig Presskontakt 073 914 84 31

Om UC

UC är Sveriges ledande leverantör av digitala företags- och
konsumentinformationstjänster. Sedan 1977 samlar vi in och omvandlar data
och information till analyserade datamodeller och insikter som används i
interaktioner mellan människor, företag och samhället i stort. Våra tjänster
hjälper både företag och konsumenter i deras dagliga beslutsprocesser, så
som finansiella processer och försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Vi hjälper många olika branscher, varav de största är bank och finans,
småföretagare, detaljhandeln samt tjänstebranschen. UC är en del av det
nordiska företaget Enento Group som omsätter SEK 1,46 miljarder och har 420
medarbetare på åtta orter i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

UC AB
Årstaängsvägen 21B