​Östersund och Sverige vidgar perspektiven

Stad och land tema för Unesco-möte i Östersund

Städerna behöver landsbygden och tvärtom. Stad och land är ömsesidigt beroende av varandra men det glöms ofta bort i fokuseringen på utvecklingen av städerna. Östersund och Jämtland har därför tagit initiativet till att bredda perspektivet från stad till land under årsmötet för Unesco Creative Network.

– Förståelsen för att stad och land är ömsesidigt kopplade till varandra är en framtidsfråga inom hållbar utveckling för alla regioner världen över. Det vet vi här i länet men det är inte lika självklart i andra delar av världen. Årsmötet i Östersund är ett utmärkt tillfälle att vidga perspektiven, säger AnnSofie Andersson, kommunstyrelsens ordförande (S) i Östersunds kommun.

Från stad till land
Östersund och Jämtland bjuder nu in 116 medlemsstäder från hela världen till årsmötet för Unesco Creative Cities Network (UCCN). UCCN är traditionellt ett stadsfixerat nätverk men i Östersund ska perspektiven breddas. Mötet handlar om samarbeten och gemensamma projekt för att utveckla både stad och land. Riksorganisationen Hela Sverige ska leva välkomnar det vidare perspektivet.

– Det råder en stark urbaniseringstrend i hela världen. De senaste 100 åren har den urbana utvecklingen stått i fokus. Det är att dags att lyfta fram helheten på ett annat sätt och öka insikten om att den ena inte klarar sig utan den andra. Det är bra att Unescos delegater får med sig det perspektivet i Östersund, säger Terese Bengard, verksamhetschef för Hela Sverige ska leva.

Ömsesidigt beroende
Terese Bengard menar att det råder ett ömsesidigt beroende mellan stad och land. Städerna behöver landsbygden för bland annat livsmedel och energi och landsbygden behöver städerna för forskning och vetenskap som driver utvecklingen framåt, även på landsbygden.

– När man pratar utvecklingsfrågor måste man inkludera både stad och landsbygd. Unescos mål är att skapa ett hållbart samhälle på alla nivåer, lokalt, regionalt, nationellt och globalt. För att lyckas med det måste man satsa på både stad och land och det gäller hela världen, säger Terese Bengard.

Jämtlands län gott exempel
Omkring 250 delegater från 55 länder från alla världsdelar kommer till mötet i Östersund. Bland annat träffas borgmästarna från medlemsstäderna i ett enskilt möte enbart för att lyfta frågan om hållbar mat med kopplingen stad och land. Östersunds kommunalråd Christina Hedin (V) håller i borgmästarmötet.

– Det är bra att Jämtlands län tar plats och sätter avtryck i den globala diskussionen. Vår region är erkänt duktiga på gastronomi och småskaligt mathantverk. Mat är en av delarna för att få till en ekologisk, ekonomisk och social hållbar utveckling av ett samhälle. Här har drivna entreprenörer lyckats koppla ihop mat med turism och upplevelser och skapat både besöksanledningar, arbetstillfällen och utveckling av regionen. Den kunskapen kan vi dela med oss av till andra städer och regioner, säger Christina Hedin, vänsterpartistiskt kommunalråd i Östersunds kommun.

Hela årsmötet ska utmynna i en vision och en arbetsplan hur kultur och kreativitet ska användas för att skapa en hållbar framtid, genom samarbeten och gemensamma projekt. Resultatet från förhandlingarna kommer att användas som ett inlägg i Habitat III, FNs konferens i Quito i oktober med temat ”Urban sustainable planning” där viktiga beslut kommer att tas om hur stad och land ska utvecklas tillsammans de närmaste 15 åren.

Kontakter:

AnnSofie Andersson, kommunstyrelsens ordförande (S) i Östersunds kommun.
+46(0) 70-598 32 35
annsofie.andersson@ostersund.se

Christina Hedin, vänsterpartistiskt kommunalråd i Östersunds kommun.
+46(0) 70-207 59 92
christina.hedin@ostersund.se

Terese Bengard, verksamhetschef för Hela Sverige ska leva.
+46(0) 70-295 21 25
terese.bengard@helasverige.se

• Art, Culture, Entertainment

• program

• Jämtland

The City of Östersund was designated as a UNESCO Creative City of Gastronomy in 2010. Östersund was awarded this designation because of the city’s gastronomic entrepreneurs and the Jämtland Härjedalen region’s gastronomic culture and traditions, which are rooted in locally and sustainably produced food.

UNESCO Creative Cities Network 10th Annual Meeting will be held September 14-16 in Östersund, Sweden. Regional Gastronomy and Cutural programme offering events and activities highlighting the cultural profile of Östersund and the Region of Jämtland Härjedalen will be on-going throughout the week.

Dag Hartman

Press contact Project leader UNESCO Creative Cities Network Meeting Östersund 2016 Region Jämtland Härjedalen

Christina Hedin

Kommunalråd 070-207 59 92