Anders Järnmannen Olsson – med cykelhandtag av Uddeholm Corrax

När Anders Olsson efterfrågade cykelhandtag i ett hårdare material till sin armcykel fick han svar från tillverkare att det inte går. För en man som Anders, med en mentalitet att allt är möjligt, var det inte ett svar han tänkte acceptera.

Efter kontakt med Uddeholm var vi snart igång med att lyckas göra det man sa var omöjligt. Tack vare en resurslucka och engagerade Uddeholmare hade vi möjlighet att printa cykelhandtag i Uddeholm Corrax som uppfyllde Anders önskemål. Med additiv tillverkning byggde vi upp handtagen lager för lager, utifrån en unik CAD-ritning, i vår 3D-printer.

Torsdagen den 15 april lämnade vi över cykelhandtagen till Anders. Ivrigt tog han dem i sina händer.

- De ligger perfekt i handen! De har tyngd, men trots att de är gjorda i stål känns de överraskande mjuka, säger Anders.

Anders berättar att det är många funktioner som ska rymmas i handtagen, såväl växlar som broms. Han visar bilder på sin telefon på olika knappar och tekniska prylar, och pekar på handtagen vilken pryl som kommer sitta var.

Vad är planerna för 2021 och framåt?

- Först och främst ska jag genomföra en axeloperation, så att kroppen håller ännu längre. När axeln är i ordning finns planer på att köra kust till kust i USA, en sträcka på ca 500 mil. Om OS i Tokyo skjuts fram till 2022, då kan det vara aktuellt. Annars satsar vi på nästa OS. Sen har Ironman på Hawaii alltid varit största målet.

Det låter som att cykelhandtagen kommer att användas väl!

- Det kan du ge dig på, svarar Anders med ett stort leende.

Tack till alla engagerade inom Uddeholm som gjorde detta möjligt!

Anders Järnmannen Olsson
Anders Olsson, Hagfors egna järnman, är elitidrottaren inom parasport som främst tävlat i simning. Där har han bland annat tre Paralympics-guld och fortfarande ett flertal världsrekord på flera distanser. Förutom simning tävlar Anders i cykel, triathlon och skidåkning, varav cykel nu har störst fokus.

Uddeholm
Uddeholm är världsledande leverantör och tillverkare av verktygsstål för industriverktyg. Vi tillverkar stål som formar produkter som finns överallt i vår vardag. Genom lång erfarenhet, grundlig forskning och kontinuerlig utveckling av nya produkter levererar vi innovativa lösningar till våra kunder som förbättrar konkurrenskraften och skapar mervärde för deras verksamhet.

• Ingenjörskonst

• Värmland

För mer information om Uddeholm, följ oss på:

Eller läs mer på: Uddeholm.com

Uddeholm är världens ledande tillverkare av verktygsstål för industriverktyg. Det är ingen tillfällighet. I varje stålbit, i varje steg av processen, från råmaterial till slutprodukt, satsar vi hela vårt hjärta. Tekniken är viktig, kunskapen och produktutvecklingen likaså, men det handlar också om viljan och modet, kraften och framåtandan.

Det handlar om glöden inom oss – om kärleken till stålet!

Robert Gustafsson

Presskontakt Brand and Communication Manager +46 72 547 08 04