Investeringar i elnätet – för våra kunders mervärde

Investeringar i elnätet – för våra kunders mervärde

Vi har ett tydligt uppdrag, att vara en positiv kraft för Uddevalla och bidra till en attraktiv stad. Vi drivs av att skapa värde för kund och miljö med vår vision ”Tillsammans driver vi Uddevalla vidare in i framtiden”. Genom att hålla rätt prisnivå inom elnät ser vi till att bibehålla ett stabilt och driftsäkert nät, både idag och imorgon.

Den avgift våra elnätskunder betalar idag är tillfälligt nedjusterad avseende perioden 1 juli-31 december 2023. Anledningen är att elpriserna blev lägre än förväntat och att vår regionnätsleverantör Vattenfall då valde att sänka sina priser gentemot oss. Något vi gav vidare till våra elnätskunder.

Inför prissättningen avseende 2024 har Vattenfall valt att dra tillbaka den tillfälliga prissänkningen och återgå till den prisnivån som var under första halvåret 2023.

För att täcka våra ökade kostnader för överföringsavgifter, räntor och investeringar i utbyggnad och förstärkning av elnätet väljer Uddevalla Energi att återgå till samma prisnivå vi hade under första halvåret 2023. Utöver återgången sker inga ytterligare prisökningar för 2024.

Den totala taxenivån på elnät höjs därmed med 12% jämfört med nuvarande nivå och gäller från och med 1 januari 2024.

Vad innebär höjningen?

För en lägenhetskund med 16A som förbrukar 5 000 kWh/år motsvarar höjningen 35 kronor/månad (inklusive moms)
För en villakund med 20A och som förbrukar 20 000 kWh/år motsvarar höjningen 105 kronor/månad (inklusive moms)